Altfor få sjekker selvangivelsen

Selvangivelsen er kommet, men bare halvparten sjekker den nøye før fristen går ut 30. april.

Resten sjekker den flyktig eller sjekker den ikke i det hele tatt. De yngste er minst flinke. Dette fremgår av en ny undersøkelse som Ipsos MMI har utført for DNB.

-Selv om selvangivelsen kommer ferdig utfylt, sjekk at alt stemmer. Det har du alt å vinne på. I tillegg kan du spare mye penger på å få med alle fradragene du har rett på. Mange gruer seg til å gjennomgå selvangivelsen, men tar du deg tid til å gjøre denne jobben så kan du tjene eller spare tusenlapper, erfarer Sandmæl.

For å kontrollere at opplysningene er korrekte og fullstendige trenger du lønns- og trekkoppgave fra arbeidsgiver, årsoppgaver fra banker og annen relevant dokumentasjon. Alt dette har du fått tilsendt, enten per post, i nettbanken din eller du finner det på http://altinn.no (hvor du nå kan logge inn med BankID).

For å finne ut av hvilke fradrag du har krav på, kan du fylle ut fradragsveilederen som du finner på skatteetatens hjemmesider:

Sandmæl oppfordrer deg til å sjekke følgende punkter spesielt:

• Har du riktig skatteklasse?
  • Har du krav på særfradrag?
  • Har du fått fradrag for barnepass?
  • Må du kjøre omvei til skole/barnehage?
  • Har du pendlerutgifter?
  • Bor du mer enn 2 mil fra jobben?
  • Har dere som er samboere/ektefeller fordelt renteutgiftene hensiktsmessig?
  • Sjekk om ligningsverdien på boligen stemmer. Det er forskjell på bolig du bor i og utleiebolig.
  • Har du brutt en fastrenteavtale?
  • Har du refinansiert boliglånet ditt?
  • Har du private lån?
  • Har du gitt gaver til frivillige organisasjoner?
  • Har du solgt aksjer?
  • Har du en utleiebolig?

Nytt av året er at du må levere elektronisk for å få skatteoppgjøret i juni. Får du baksmell, er det viktig at du betaler innen 31 mai. Hvis ikke, påløper det renter.

Forbrukerøkonomen minner til slutt om at hver enkelt har både rettigheter og plikter når det gjelder selvangivelsen.
-Hver enkelt plikter å påse at opplysningene er riktige. Glemmer du å oppgi inntekter eller formue, kan du risikere tilleggsskatt og i verste fall fengsel, gjør hun oppmerksom på.

Bilder av forbrukerøkonom Silje Sandmæl finner du her

Forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl, tlf. 482 87 522

Denne meldingen er sendt til deg fra DNB. Hvis du vil strykes fra våre lister, vennligst send en e-post til kommunikasjon@dnb.no

Besøk oss på dnb.no