Altfor mange sparer ikke skatt

Det er snart nyttår og tid for å ta grep for å spare skatt. Men halvparten av skattebetalerne vet ikke hvordan, viser en undersøkelse som Ipsos MMI har utført for DNB.

Ifølge undersøkelsen vet bare:

• 50 prosent hvor mye arv de kan gi skattefritt hvert år.
  • 45 prosent hvor stort engangsbeløp de kan gi bort i arv uten å måtte betale arveavgift.
  • 43 prosent at de jevnlig kan overføre penger til underhold av en student uten å måtte betale arveavgift.

Sandmæl anbefaler alle å sjekke hvilke fradragsmuligheter de har allerede nå før julestresset setter inn for fullt. Hun minner om at det i år er bare to hverdager i romjula.
-Du kan spare mange skattekroner ved å gjøre nødvendige grep før nyttår. Derfor kan uvitenhet i denne sammenhengen koste mer enn du aner. Mange av fradragsmulighetene du har i år, får du ikke igjen senere, gjør hun oppmerksom på.

Sandmæl ber alle skattebetalere være oppmerksom på følgene fradragsmuligheter:

BSU. Er du under 34 år og har en skattbar inntekt, spar i BSU. Av beløpet du setter inn, maks 20.000 kroner, får du 20 prosent skattefradrag. Setter du inn maksbeløpet vil det gi deg 4.000 kroner i spart skatt. Du kan spare 150.000 kroner til sammen.

Pensjonssparing. Du kan spare inntil 15.000 kroner årlig, og dette gir fradrag i skattepliktig inntekt på 4.200 kroner (28 prosent). Innskudd og avkastning er fritatt for formuesskatt, og utbetaling beskattes som pensjonsinntekt. Pengene er låst til du går av med pensjon. Skal du spare i IPS bør du ha minst 10 år igjen til du ønsker pensjonen utbetalt.

Spar fremtidig arveavgift. Du kan gi en avgiftsfri pengegave tilsvarende halvparten av folketrygdens grunnbeløp (i 2012: 39.608 kroner) hvert år. For begge foreldrene/besteforeldrene utgjør det til sammen et beløp på 79.216 kroner for 2012. Dette kan hjelpe barnet med å bygge opp for eksempel egenkapital til bolig. Samtidig som det er en god måte å fordele ut arv i levende live for å spare fremtidig arveavgift.

Tap. Har aksjene dine gått ned i verdi, kan du få 28 prosent skattefradrag på tapet hvis du selger før nyttår. Sparing i aksjer bør være en langsiktig investering, men har du bestemt deg for å selge kan det være lurt å ta affære før nyttår. Det er riktignok ikke lov å spekulere i dette for rene skattereduksjonsformål. Du kan derfor ikke selge og kjøpe samme aksjer eller aksjefondsandeler for nært i tid.

Gaver. Gaver til frivillige organisasjoner gir skattefradrag. Pengebeløpet må utgjøre minst 500 kroner per organisasjon i løpet av året. Du kan maksimalt trekke fra 12.000 kroner per år (i 2011/2012). Det vil si at du kan få en skattereduksjon på 3.360 kroner. Listen over organisasjoner som er omfattet av gavefradragsordningen finner du her.
Du kan også kreve fradrag for tilskudd til institutter som under medvirkning av staten forestår vitenskapelig forskning eller yrkesopplæring, jf. skatteloven §  6-42. For tilskudd over 10.000 kroner er fradraget begrenset til 10 prosent av alminnelige inntekt (før fradrag for tilskuddet) etter fradrag av årets, og evt. tidligere års, fremførbare underskudd. Liste over godkjente institutter finner du her

Medlemskap
. Betalt fagforeningskontingent kan trekkes fra med inntil kr 3.660 kroner eller med en forholdsmessig del av beløpet hvis fagforeningskontingenten bare er betalt for en del av året.

Formueskatt. Har du formue kan investering i eiendom spare deg for formueskatt fordi formuen reflekteres i likningsverdien som er mye lavere enn markedsverdien. Du kan også gi forskudd på arv. Hvert år kan hver av foreldrene/besteforeldrene gi ½ G. Du kan også gi periodisk støtte til barn/barnebarn under utdanning. Det er ingen beløpsgrense, men pengene kan ikke spares. Du kan også gi det avgiftsfrie beløpet til hver av arvingene på 470.000 kroner.

Biinntekt. Hvis du ikke er næringsdrivende kan du motta 4.000 kroner skattefritt for mindre tjenester. Skal du ikke bruke hytta i julen, kan du leie ut den for 10.000 skattefrie kroner.

Bilder av forbrukerøkonom Silje Sandmæl finner du her

Forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl, tlf. 482 87 522

Denne meldingen er sendt til deg fra DNB. Hvis du vil strykes fra våre lister, vennligst send en e-post til kommunikasjon@dnb.no

Besøk oss på dnb.no