AMF Fastigheter kjøper eiendom ved sentralstasjonen i Stockholm

AMF Fastigheter kjøper eiendommen Mentorn 1 med adresse Kungsbron 2-20 sentralt i Stockholm. Bygningen omfatter ca. 17 700 kvm med hovedsakelig kontorlokaler,  der Google er en av de største leietakerne.

Selger er DNB Liv Eiendom Sverige AB, og transaksjonen utgjør cirka 1 560 millioner svenske kroner. Overtagelsen vil finne sted 14. januar 2015

- Vi er glade for å kunne komplettere vår portefølje midt i Stockholm. Eiendommen er en ny og fleksibel profileiendom i nærheten av sentralstasjonen, og det er vårt første kjøp vest i byen. Dette er et strategisk område som vi forventer kommer til å utvikle seg positivt i fremtiden, sier Mats Hederos, administrerende direktør ved AMF Fastigheter.

Eiendommen ble bygget i 2009 og er BREEAM-klassifisert.  Eiendommen har et meget godt kollektivtilbud med t-bane og trikk i gåavstand og direktenedgang til Arlanda Express   Andre leietagere i tillegg til Google er DTZ, FAR Akademi og Bonnier.

- Vår hovedmålsetting er å skape verdier for DNB Livs pensjonskunder gjennom aktiv forvaltning av eiendomsporteføljen.  Det innebærer fokus både på kjøp og salg. Ved salget av Mentorn 1 realiseres verdier for DNB Livs pensjonskunder i tråd med vår hovedmålsetning, sier Gro K. Boge, administrerende direktør i DNB Næringseiendom, som forvalter DNB Livs eiendomsportefølje i Norge og Sverige.

Cecilia Österholm, PR och Information i AMF Fastigheter, (+46) 08-696 3305, cecilia.osterholm@amffastigheter.se

Gro K. Boge, administrerende direktør i DNB Næringseiendom, 918 95 551, gro.boge@dnb.no