Bjørn Erik Næss ny finansdirektør i DnB NOR

Bjørn Erik Næss (53) er ansatt som konserndirektør og ny finansdirektør i DnB NOR. Han tiltrer stillingen i begynnelsen av mars 2008. Næss kommer fra stillingen som konserndirektør (CFO) i Aker Kværner ASA. Han har også hatt tilsvarende stilling i Carlsberg og Orkla. - Bjørn Erik Næss har bred kompetanse og lang erfaring fra internasjonal virksomhet som vil være verdifull for DnB NOR fremover. Derfor er jeg er glad han sa ja til å ta over som finansdirektør da visekonsernsjef Tom Grøndahl ba om å få trappe ned, sier konsernsjef Rune Bjerke. - Dette ser jeg ser frem til, og det er en oppgave som jeg virkelig gleder meg til å ta fatt på. Samtidig må jeg legge til at jeg forlater et sted hvor jeg har hatt det fantastisk bra, sier Bjørn Erik Næss. - For meg representerer dette en spennende utfordring, og det blir morsomt å møte finansnæringen fra den andre siden etter å ha vært på kundesiden i snart 30 år. Jeg tar med meg mange års erfaring som fagmann og leder fra store norske og internasjonale virksomheter. Samtidig har jeg stor respekt for alt nytt som jeg nå skal forholde meg til, sier Næss. Næss er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole i Bergen og har i tillegg et executive program fra Darden Business School i USA.