Blir DNBs nye sjef i Sør-Amerika

DNBs profilerte sjef i Bergen, Katrine Trovik pakker kofferten med tung erfaring og masse pågangsmot, og tar med seg familien for å bli DNBs nye sjef i Sør-Amerika.

Stillingen som leder for DNB i Sør-Amerika er nyopprettet, og det er en meget erfaren leder som skal fronte satsningen.

Katrine Trovik er i dag divisjonsdirektør for Bedriftsmarked Vestlandet, og sjef for DNBs nye vestlandske storstue i Solheimsviken i Bergen. Hun har vært i DNB siden 2009 og har tidligere vært partner i Wikborg, Rein & Co. Hun er jurist fra Universitetet i Bergen, siviløkonom fra Norges Handelshøgskole (NHH), er gift og har 2 voksne barn.

– Katrine har vært en utmerket leder for BM Vestlandet og ikke minst en sjef med et stort hjerte for Bergen. Hun har synliggjort vår virksomhet i bredden, hatt en aktiv rolle i mediene og en fremtredende rolle i næringslivet, sier konserndirektør for bedriftsmarkedet i DNB, Kjerstin Braathen.

Vekstmarkeder

Sør-Amerika representerer spennende vekstmarkeder på mange områder, og DNB har to kontorer i verdensdelen, Santiago i Chile og Rio de Janeiro i Brasil.

DNB er en av verdens ledende shippingbanker, en av verdens største banker innen fisk og sjømat og en betydelig internasjonal aktør i finansiering av energisektoren. På alle disse områdene har DNB store ambisjoner i Sør-Amerika, og Trovik skal lede bankens samlede virksomhet.

– Jeg ser frem til å starte opp. Vestlandet og Sør-Amerika har mye til felles på næringslivssiden, med fiskeri og sjømat og fornybar energi i Chile kombinert med offshore-virksomhet i Rio Jeg kommer derfor til å ha tett kontakt mot både DNB her hjemme og våre gode kunder på Vestlandet også fremover, sier Katrine Trovik.

Viktig erfaring

Leder for DNB Americas, Giacomo Landis, er glad for å få med seg Katrine Trovik på laget.

– Jeg vet at Katrines ledelses- og styreerfaring vil bli viktig for oss. Hun vil bygge videre på det sterke grunnlaget vi allerede har oppnådd i Chile og Brasil, sier Landis.

Tar med seg mannen sin

– Jeg bytter nå rolle med mannen min, sier Katrine Trovik. Sist gang vi reiste ut var barna små og da var det mannen min som hadde jobb i Angola, sier hun.

Divisjonsdirektør Katrine Trovik i DNB, tlf.: 481 95 660, katrine.trovik@dnb.no

Finn bilder av Katrine på Flickr: https://www.flickr.com/search/?w=56001871@N06&q=Katrine%20Trovik