CrayoNano vant DNBs innovasjonskonkurranse for Trøndelag og Nord-Norge

Trondheimsselskapet CrayoNano vant DNB Innovasjonspris’ regionale finale for Trøndelag og Nord-Norge med en teknologi som kan øke kvaliteten på mobiltelefoner, LED-lys og solceller.

Den regionale innovasjonsfinalen fant sted i Trøndelag teater torsdag 24. januar. Divisjonsdirektør for DNB Trøndelag og Nord-Norge, juryformann Morten Støver, overrakte prisen til Morten Frøseth, daglig leder i CrayoNano.
– Dette er en stor motivasjonsfaktor i en travel hverdag. Vi setter pris på at eksterne liker det vi driver med. For oss betyr hjelpen i en tidlig fase veldig mye. Dette er gull for oss, sier Frøseth.

Frøseth forteller at teknologien de har utviklet kan øke mulighetene for å lage bedre mobiltelefoner, LED-lys og solceller. Mens de store teknologiselskapene bruker silisium som halvledere i dag, har CrayoNano hatt gjennombrudd med et nytt stoff, nemlig ”grafén”. Fordelen med ”grafén” er at det er gjennomsiktig, bøyelig og svært energieffektivt, noe som blant annet kan gjøre det mulig å bruke elektronikk i klær.

Tøff konkurranse
CrayoNano vant i sterk konkurranse med Innsep og Seaweed Enegi Solutions, også disse fra Trondheim, Bioskiva fra Opphaug i Trøndelag og Prophylix Pharma fra Tromsø. DNBs regionale innovasjonspris er på 200.000 kroner, og vinneren kvalifiserer seg automatisk til en plass i den nasjonale finale hvor premien er på hele 1 million kroner. Den nasjonale finalen arrangeres i år i Trondheim 12. mars.

God respons
Morten Støver sier han er godt fornøyd med responsen på innovasjonskonkurransen:
Vi hadde flere påmeldte i år enn i fjor. I Trøndelag og Nord-Norge fikk vi inn hele 116 ideer, som er 32 mer inn i fjor, mens vi på landsbasis fikk inn 700 ideer, som er litt færre enn i fjor. Det er vi jo stolte av. Det forteller oss at det forgår mye på innovasjonsfronten i vår landsdel. Vi er også stolte av at vi hadde med Bioskiva, som var den enste av 16 bedrifter med landbruksideer som klarte å kvalifisere seg til en av DNB Innovasjonspris’ åtte regionale finaler.

Bransjefordeling
Til konkurransen kom det totalt sett i år som i fjor inn mange ideer innenfor energi og medisin og flere enn før innenfor teknologi og media og kommunikasjon. Det er fortsatt få ideer innenfor havbruk og fiskeri, men mer dobbelt så mange som i fjor innenfor landbruk, 16 i år mot 7 i fjor, men som nevnt gikk bare én landbruksidé videre til regionale finaler.

Samarbeid med Veritas og Forskningsparken
DNB Innovasjonspris blir sett på som en av Norges viktigste innovasjonskonkurranser. Samarbeid med Veritas og Forskningsparken varetar kvalitet, tverrfaglighet, og bredt idétilfang. Samarbeidet disse to kompetansebedriftene imellom og med banken er en styrke i prosessen med utvelgelse av kandidater til de regionale finalene. Miljøene sitter på ulik spisskompetanse som utfyller hverandre godt i arbeidet med alle innkomne ideer.
Vinnerne av DNBs Innovasjonskonkurranse får i tillegg til pengepremier tilgang til Forskningsparkens og DNBs kompetanse innenfor sine fagfelt både nasjonalt og internasjonalt.

Juryen
Regionale juryer kårer regionale vinnere av DNB Innovasjonspris. Juryen for region Trøndelag Nord-Norge besto av juryformann Morten Støver (DNB), Bjørn Olsen (Handelshøyskolen i Bodø), Bård Hall (Norinnova AS i Tromsø), Tove Nedreberg (Adressavisa), Merethe Storødegård (NHO Trøndelag), Herbjørn Skjervold (Proventure, Trondheim).
En nasjonal jury ledet av Berit Kjøll vil kåre vinneren av den nasjonale finalen.

Her finner du et bilde av divisjonsdirektør i DNB, Morten Støver, som overrekker DNBs regionale innovasjonspris på 200.000 kroner til Morten Frøseth, daglig leder i CrayoNano.

Daglig leder i CrayNano, Morten Frøseth, tlf. 40226551
Divisjonsdirektør for DNB Trøndelag og Nord-Norge, Morten Støver, tlf. 90974973
Kommunikasjonsrådgiver i DNB, Marit E. Giske, tlf. 90929940

Denne meldingen er sendt til deg fra DNB. Hvis du vil strykes fra våre lister, vennligst send en e-post til kommunikasjon@dnb.no