DNB døgner for kundene

Som eneste bank i Norge tilbyr DNB døgnåpen kundeservice på telefon til både person- og bedriftskunder. Det betyr at du i sommer kan ringe banken når som helst fra hvor som helst.

Banken var også den første i Norden som lanserte SMS-tjenester for bedrifter, en nyttig måte for bedriftsledere som stadig er på farten å kunne ha kontakt med banken på.
-I tillegg har vi gjort det gratis for småbedriftene å bli kunde. Det vil si at de får nettbank, kort og konto gratis og betaler kun for det de bruker, opplyser bedriftsmarkedsjef i DNB, Kjerstin R. Braathen (bildet).

DNB har dermed økt tilgjengeligheten for bedriftskundene radikalt og tilpasset seg behovene deres.
-Tilgjengelighet utover dagtid er gull verdt for de mange mindre bedriftskundene som hver dag er ute på oppdrag og som på dagtid nesten aldri sitter foran PCen, erfarer Braathen.

Hjelp til selvhjelp
Cirka halvparten av telefonhenvendelsene fra kundene gjelder veiledning og hjelp til selvhjelp. En god del ringer imidlertid fortsatt for å bestille eller få utført tjenester. En del ringer også for å gjøre bedriftsnettbanken sin tilgjengelig for flere og en del for å etablere kundeforhold.
-Nå kan vi hjelpe kundene hele døgnet, for eksempel med å sette opp SMS-tjenester, sier hun.

SMS
Banktjenester på SMS er svært enkle for kundene å utføre. De trenger verken kodebrikke eller BankID – kun mobiltelefonen.

Bedriftskundene oppgir tre hovedgrunner til at de oppsøker nettbanken:

• Betale regninger
  • Sjekke innbetalinger
  • Sjekke saldo

Mye av dette kan bedriftskundene nå få gjort ved å sende og motta SMS. SMS-tjenestene er nyttige for alle bedriftskunder, uavhengig av bedriftens størrelse og segment.
-Varslingstjenestene er mest etterspurt. Varslinger betyr økt kontroll, oversikt og sparte kostnader. Alle bedrifter er opptatt av status på konto, og nå kan de få denne informasjonen direkte via SMS - akkurat når endringer skjer. En håndverker som er avhengig av likviditet for å betale for materialer, vil for eksempel ha stor nytte av å få øyeblikkelige varslinger via mobilen. Brukerne i bedriftene kan selv aktivere de tjenestene de ønsker å benytte. Det gjør de i bedriftsnettbanken, og trenger de hjelp kan de nå ringe oss hele døgnet, minner Braathen om.

Bedriftsmarkedsjef i DNB, Kjerstin R. Braathen, tlf.
Småbedriftsøkonom i DNB, Ellen Dokk Holm, tlf. 971 13 321