DnB NOR hever renten

Prisen bankene betaler for penger har økt etter nyttår. Derfor setter DnB NOR opp boliglånsrentene med 0,25 prosentpoeng.

Siden det er blitt dyrere for bankene å låne inn penger de siste ukene, øker også prisene på boliglån. DnB NOR øker både innskudds- og utlånsrentene med inntil 0,25 prosentpoeng. Bankens laveste boliglånsrente er etter økningen 3,10 prosent. Økte innlånskostnader - Når prisen vi betaler for penger øker, er vi også nødt til å heve våre priser på boliglån. Den nye renten gjelder fra 10. mars for dagens kunder, og er fortsatt konkurransedyktig i forhold til våre konkurrenter. Innskuddsrentene våre økes også med inntil 0,25 prosentpoeng, sier Karin Bing Orgland, konserndirektør for Retail Norge i DnB NOR. Bankenes innlånskostnader har de siste ukene økt betydelig, og er i dag på et høyere nivå enn før jul. Blant annet har pengemarkedsrenten (3-måneders NIBOR) økt med rundt 0,25 prosentpoeng siden forrige rentemøte i Norges Bank. Denne renten er en viktig del av bankenes innlånskostnader. Beste bank i 2009 DnB NOR vant sist uke Dine Pengers Bank-NM i klassen for boliglån over 2 millioner kroner. Banken var den eneste norske banken som tilbød kundene lån under 4 prosent rente på slike lån gjennom hele fjoråret. - Mange flyttet boliglånet sitt til oss i fjor. Gjennom hele året hadde vi Norges laveste rente, og vi skal fortsatt ha gode priser på boliglån med god sikkerhet, sier Karin Bing Orgland. For nye kunder gjelder renteendringen i DnB NOR fra 21. januar. Kontaktperson: Informasjonsdirektør Thomas Midteide, tlf. 962 32 017, thomas.midteide@dnbnor.no