DNB og StartupLab lanserer akselerator

DNB og StartupLab inviterer lovende teknologi-startups til DNB NXT Accelerator, et tre måneders akseleratorprogram i regi av StartupLab. Målet med programmet er å bidra til etablering av partnerskap som kan gi kommersielle muligheter for både oppstartsselskapene og DNB.

Deltagerne i akseleratorprogrammet får en egen mentor fra StartupLab med internasjonal erfaring og etablert nettverk. Fra DNB får deltagerne bankkompetanse, et stort nettverk og potensiell tilgang til to millioner kunder.

I DNB NXT Accelerator investerer StartupLab i samarbeid med Innovasjon Norge inntil 1,3 millioner kroner fra dag én, og kombinerer dette med tett oppfølging fra et team av erfarne gründere.

StartupLab er en ledende nordisk inkubator og akselerator drevet av tidligere gründere med lang erfaring innen investor- og oppstartsmiljøene i Norge. StartupLab har siden 2012 hjulpet over 150 oppstartsselskaper, og har for tiden 70 selskaper lokalisert i sin inkubator.

- Vi ønsker å se hvor langt inntil 8 oppstartsselskaper kan komme i løpet av tre måneder når vi gir de tilgang til finansiering fra dag én og kobler på Norges beste mentorer. Vår erfaring er at tett oppfølging fra engasjerte mentorer i løpet av et akseleratorprogram gir stor verdi, sier Per Einar Dybvik, partner i StartupLab.

DNB ønsker å øke innovasjonskapasiteten
DNB har som ambisjon å hjelpe oppstartsselskaper med å lykkes. Mye handler om å gjøre hverdagen enklere, være gode sparringspartnere og rådgivere. For å ta dette engasjementet til et nytt nivå etableres nå DNB NXT Accelerator.

- For oss er det naturlig å etablere et akseleratorprogram sammen med en erfaren aktør som StartupLab, og bidra til vekst i det norske oppstartsmiljøet. For å henge med i den teknologiske utviklingen er det viktig å jobbe tett med de bedriftene som evner å tenke nytt. Er produktet rett for DNB, er det også muligheter for at vi kan bli deres første kunde. Et videre samarbeid med ett eller flere av disse selskapene kan også bidra til å øke DNBs innovasjonskapasitet, sier Rune Bjerke, konsernsjef i DNB.

Oppstartsselskaper vi ser etter:

•  Tilbyr konsument- eller B2B-tjenester tilknyttet lån, sparing, betaling, VIPPS, trading, forsikring, pensjon, kapitalforvaltning og investeringsrådgivning.
  •  Benytter teknologier innen big data, advanced analytics, maskinlæring, kunstig intelligens, blockchain, beacons, internet of things, virtuell virkelighet eller utvidet virkelighet.
  •  Består av et ambisiøst team på minimum to personer med globale ambisjoner.
  •  Har lansert første produkt eller er i ferd med å lansere innenfor neste 6 måneder.
  •  Vil flytte teamet til StartupLab i perioden mars, april og mai 2017.

Søknadsfristen for programmet er 16. desember 2016. Inntil åtte selskaper vil bli invitert til å delta i akseleratorprogrammet, og de valgte selskapene presenteres i januar 2017.

Bilde av Rune Bjerke kan lastes ned her

Bilde av Per Einar Dybvik er vedlagt

I StartupLab:
Per Einar Dybvik, partner, mobil: 90104317

I DNB:
Halvor Lande, divisjonsdirektør IT og Operations, Digitalisering og Forretningsutvikling, mobil: 92432305