DNB Scandinavian Property Fund kjøper Smarthotel i Oslo

Fondet kjøper Smarthotel Oslo fra Smarthotel Eiendom AS som eies av Arne Incoronato og Rolf Hodne for en eiendomsverdi på ca NOK 378 millioner. Overtagelse skjer 1. juli 2016.

Smarthotel Oslo ligger meget sentralt i Oslo i St. Olavsgate få minutters gange fra Slottet og Nasjonalteateret. Hotellet er et lavpris-hotell og ble åpnet sommeren 2013. Smarthotell kjeden har etablert lignende hoteller på Forus i Stavanger, samt i Tromsø og i Hammerfest. Hotellene er kjent for effektive rom hvor størrelsen varierer mellom 8-16 m2. Hotellet har hyggelige og romslige fellesarealer på grunnplan som består av resepsjon, sosiale soner, spise- og møterom. Hotelleiekontrakten løper i utgangspunktet i 15 år og er en bare-house avtale.

- Hotellet er det eneste rendyrkende budsjett-hotellet i Oslo, og sammen med den sentrale beliggenheten gjør dette at hotellet er svært konkurransedyktig i markedet både på kort og lag sikt. Vi tror dette er en meget god og ikke minst smart investering for fondet, sier administrerende direktør i DNB Næringseiendom, Gro Boge.

- Smarthotelkjeden er i utvikling og har en vekststrategi  i Norge og Norden. I DNB Scandinavian Property Fund har vi funnet en profesjonell eier av bygget med solid hotellfaglig kompetanse. Vi ser frem til å videreutvikle Smarthotel Oslo og hotellkjeden sammen med den nye eieren av hotellet, sier representant for selger Kjell Rommetvedt.

Vellykket emisjon muliggjør kjøpet

DNB Scandinavian Property Fund er et eiendomsfond som bl.a. retter seg mot institusjonelle investorer, samt små og mellomstore pensjonskasser. Hotellkjøpet ansees som en god og langsiktig investering i et fremtidsrettet segment i et av Oslos mest attraktive områder. Komittert kapital er ca. NOK 6,2 milliarder hvorav ca NOK 900 millioner tilgjengelig for ytterligere kjøp.

I 2015 overtok fondet Østbygget i Barcode-rekken og Quality Hotel Expo på Fornebu for en eiendomsverdi på til sammen ca NOK 1.830 millioner.

DNB Scandinavian Property Fund har gjennomført emisjoner mot norske institusjonelle investorer i andre kvartal og har gjennom disse hentet inn i overkant av NOK 750 millioner fra norske investorer utenfor DNB-konsernet.

I alt 12 investorer deltok i emisjonene, og av disse er 5 nye investorer i fondet. Fondets solide avkastning over tid, med årlig gjennomsnitt på 7,9 prosent de siste 5 årene, har nok bidratt til den store interessen, i tillegg til at eiendom generelt for tiden gir attraktiv avkastning sammenlignet med andre investeringsalternativer. Kapitalen fondet har fått inn via emisjonen er et viktig bidrag til å muliggjøre kjøp av Smarthotelet, sier Boge.

DNB Markets har vært tilrettelegger for transaksjonen og Norwegian Properties var selgers rådgiver i prosessen.

Kontaktperson i DNB Næringseiendom
Gro Boge, Adm.dir.
Mob: 91895551

Kontaktperson Smarthotel Eiendom AS