DNB selger Svensk Fastighetsförmedling

DNB har i dag inngått avtale med Swedbank Franchise om salg av det svenske eiendomsmeglerselskapet Svensk Fastighetsförmedling AB.

- Vi synes dette er en meget god løsning for både DNB og Svensk Fastighetsförmedling. Ettersom DNB ikke lenger driver med boliglån i det svenske markedet, har konsernet jobbet med å finne en ny og langsiktig eier av meglerkjeden. Det har vi nå funnet, sier finansdirektør i DNB, Bjørn Erik Næss.

Swedbank Franchise har erfaring med eiendomsmeglerdrift gjennom selskapet Fastighetsbyrån, som er en betydelig aktør i det svenske markedet.
– Det er positivt at den nye eieren av Svensk Fastighetsförmedling har erfaring med å drive en vellykket franchise meglerdrift allerede, sier Næss.

DNB har eid Svensk Fastighetsförmedling siden 2007. Dagens salg er en del av konsernets strategi for nedsalg av aktiviteter som ligger utenfor kjernen av bankens hovedvirksomhet. DNB vil fortsatt ha en sterk tilstedeværelse i det svenske markedet gjennom sitt solide banktilbud på næringssiden, samt fullverdig aksjemeglerhus, fondsforvaltning og virksomhet innen bilfinansiering, forbrukskreditt og leasing.

Partene er enige om ikke å offentliggjøre salgssummen. DNB har hatt DNB Markets og advokatbyrået Roschier som rådgivere i transaksjonen.

Kort informasjon om Svensk Fastighetsförmedling:

• Svensk eiendomsmeglingskjede med markedsandel på cirka 16 prosent.
  • Grunnlagt i 1937, hovedkontor i Stockholm.
  • 30 ansatte i selskapet. Hele franchisekjeden har cirka 1100 ansatte.
  • Omsetning på cirka SEK 125 millioner i 2012.
  • Kjeden har cirka 230 eiendomsmeglingskontorer, spredt utover over hele Sverige.
  • DNB har eid selskapet siden 2007.

Even Westerveld, Informasjonsdirektør i DNB, +47 400 16 744