DNB tar VG-lista til Sortland

«Hele» Norge engasjerte seg for å få folkefesten VG-lista topp 20 til sin by til sommeren. Sortland er vinneren av "by X" og nå kommer VG-lista til Sortland! Det blir fest den blå byen 30. juli 2014.

DNB er stolt samarbeidspartner med VG-lista, som hvert år lager gratis musikkfester i de største byene i landet. VG-listas stjernespekkede show lager musikkfest i Oslo, Trondheim, Stavanger, Bergen og Tromsø denne sommeren. Nytt i år var at folket skulle bestemme hvilken by som skulle få en ekstrafest gjennom by-X-konkurransen. Nå kommer Norges hotteste artister også til Sortland.

Facebook og Instagram

Over 47 000 bilder ble tagget på Instagram, det kom 28 000 likes på bybildene, vi fikk inn 140 videoer på YouTube, og mange tusen kommentarer, bilder, videoer, dikt og andre ting i kommentarfeltene på bybildene og på Facebookveggen.

- Det har vært imponerende å se hvordan folk har organisert seg, planlagt og utført ting sammen. Mange sier at dette har vært en helt spesiell opplevelse: alt en liten by kan få til når folk samles og drar sammen - med fellesskap og kreativitet. Det er vi utrolig glade for å ha satt i gang. Dessverre kunne bare en by vinne, sier merkevaresjef Camilla Forberg i DNB.

Noen steder skilte seg ut med engasjement lokalt: Sortland, Finnsnes, Vardø, Brønnøysund, Sarpsborg, Otta og Hammerfest - men også flere andre. Disse stedene klarte å få med hele byen, både på aktiviteter på nettet og i byen. På Sortland var alle med, tenåringene, foreldre, barnehager, skolebarn, voksne, pensjonister, næringslivet, politikere og klubber/foreninger.

Dans og tatoveringer
Maken til oppfinnsomhet har vi aldri sett i en konkurranse på sosiale medier i Norge før. Det har vært dans, videoer, helikoptre, brannbiler, snøballer, blomster, naking, hopp i havet, ordførere, jenka, turning, fjelltopper, havets bunn, broer, kirker, kjendiser, butikker, jagerfly, sandstrender, fotballer, klinkekuler, lego, tatoveringer, allsang, dikt, kyss, statsråder, amcars, barnehager, tusj, memes, politikere, rap, pop og rock.

Engasjement og kreativitet

Reglene for «DNB tar VG-lista til by X» hadde to hovedpunkter: Engasjement og kreativitet. Sortland var klart foran på begge deler.. På Facebook fikk Sortland 5740 likes og på Instagram oppnådde byen hele 13025 tags.

- Dette er en fantastisk opptur både for Sortland og hele regionen. Vi er veldig stolte av det engasjementet og oppfinnsomheten som veldig mange har vist. Vi gleder oss sammen med byens befolkning, sier banksjef Johnny Karlsen i DNB Sortland.

- Det etterlates ikke noen tvil om at HELE Sortland står bak #vglistatilsortland, fra unger til ordfører, det er en fantastisk kreativitet - og Sortland vinner på alle punkter på engasjement, både på Facebook, Instagram og i selve byen, sier Nina Hareide-Larsen, leder for sosiale medier i DNB.

Se mer på: http://vglista.no/by-x/

Kontakt gjerne:

Camilla Forberg, merkevaresjef i DNB, tlf: 901 38 179, Camilla.Forberg@dnb.no

Nina Hareide-Larsen, leder for sosiale medier i DNB, tlf: 482 95 695, nina.hareide-larsen@dnb.no

Johnny Karlsen, banksjef i DNB Sortland, tlf: 911 84 995,  johnny.karlsen@dnb.no