DNBNOR - DNB NOR: GODT RESULTAT I FØRSTE KVARTAL 2005

Resultat i henhold til nye, internasjonale regnskapsprinsipper (IFRS): · Ordinært driftsresultat økte med 18 prosent til 2 752 millioner kroner (2 334 i 1. kvartal 2004) · Overskuddet økte til 1 974 millioner (1 867) · Resultatet per aksje ble 1,48 kroner (1,43) · Egenkapitalavkastningen utgjorde 15,3 prosent (16,4) · Kostnads-/inntektsforholdet ble redusert til 53,8 prosent (59,8) Vedlegg på www.newsweb.no Resultat i henhold til nye, internasjonale regnskapsprinsipper (IFRS): · Ordinært driftsresultat økte med 18 prosent til 2 752 millioner kroner (2 334 i 1. kvartal 2004) · Overskuddet økte til 1 974 millioner (1 867) · Resultatet per aksje ble 1,48 kroner (1,43) · Egenkapitalavkastningen utgjorde 15,3 prosent (16,4) · Kostnads-/inntektsforholdet ble redusert til 53,8 prosent (59,8) · Kjernekapitaldekningen ved utgangen av kvartalet økte til 7,6 prosent (7,1) Resultat i henhold til tidligere benyttede norske regnskapsprinsipper: · Ordinært driftsresultat før tap, skatt og goodwill- avskrivning utgjorde 2 698 millioner kroner (2 222) · Overskuddet ble 1 782 millioner kroner (1 458) · Resultat per aksje eksklusive goodwillavskrivning utgjorde 1,45 kroner (1,23) · Egenkapitalavkastning ekskl. goodwillavskrivning ble 16,2 prosent (15,0) · Kostnads-/inntektsforholdet ekskl. goodwillavskrivning var 51,7 prosent (58,5) Den formelle kjernekapitaldekningen er ikke påvirket av overgangen til IFRS. (Resultat fra solgt virksomhet inngår ikke i tallene for 1. kvartal 2004.) Konsernsjef Svein Aasers kommentar: - Dette er et godt kvartalsresultat. Inntektene vokser, kostnadene reduseres og tapene er lave. Når det ordinære driftsresultatet øker med 18 prosent fra første kvartal i fjor og kostnadenes andel av inntektene presses nedover, forteller dette om et godt og systematisk arbeid i alle deler av DnB NOR-konsernet. - Markedsaktiviteten er høy i samtlige forretningsområder. DnB NOR Markets har oppnådd rekordresultat, på bedriftsmarkedet har vi styrket vår posisjon i viktige kundesegmenter, i personmarkedet har vi oppnådd god resultatfremgang og opplevd at de nye kontorene blir godt mottatt, og innenfor livsforsikring og kapitalforvaltning går salget godt. DnB NOR har styrket sin stilling, sier Aaser. - Jeg er for øvrig fornøyd med arbeidet med å integrere de to konsernene etter fusjonen for snart halvannet år siden. De realiserte synergieffektene ligger foran planen. Vi har for lengst skapt det som var målet, et norsk finanskonsern godt rustet til å møte den økende konkurransen fra utenlandske aktører. Påleggene fra myndighetene i forbindelse med fusjonen er nå innfridd. Det som gjenstår, er å sluttføre praktiske oppgaver og fullføre synergiuttakene som planlagt. Vi er med andre ord i rute, sier konsernsjef Svein Aaser. Kvartalsrapport inkludert tabeller kan lastes ned fra www.dnbnor.com Pressemelding, kvartalsrapport, presentasjon og Supplementary Information for Investors and Analysts er vedlagt på www.newsweb.no