DNBNOR - DNB NORD: NY BANK I GANG

Fra og med i dag er den nye banken for nordøst- Europa, DnB NORD, i gang. Banken er et samarbeid mellom DnB NOR og den tyske banken Norddeutsche Landesbank (NORD/LB). DnB NOR eier 51 prosent av det nye selskapet. Fullstendig melding på www.newsweb.no Fra og med i dag er den nye banken for nordøst- Europa, DnB NORD, i gang. Banken er et samarbeid mellom DnB NOR og den tyske banken Norddeutsche Landesbank (NORD/LB). DnB NOR eier 51 prosent av det nye selskapet. - Med de to morbankenes kompetanse og støtte i ryggen kan DnB NORD bli en av de mest attraktive leverandører av finansielle tjenester til husholdninger og bedrifter i hele denne regionen, sier konsernsjef i DnB NOR, Svein Aaser Samarbeidet innebærer at de to bankenes aktivitet i Danmark, Finland, Polen, Estland, Latvia og Litauen samles under én paraply og merkenavnet DnB NORD. Hovedkontoret er lagt til København. Den nye banken tilbyr et bredt spekter av finansielle produkter og tjenester, og har ved oppstarten mer enn 550 000 kunder, om lag 1 500 medarbeidere fordelt på 111 kontorer og forvalter rundt 2,5 milliarder euro. I Litauen blir DnB NORD den tredje største banken og i Latvia blir banken nummer fem. Videre vekst - Det bor 82 millioner mennesker i landene rundt Østersjøen, og vi ser et betydelig vekst og utviklingspotensial i det som må karakteriseres som et av Europas mest dynamiske områder, mener Aaser. Samarbeid Den nye banken ledes av Sven Herlyn, som kommer fra stillingen som konserndirektør i NORD/LB med ansvar for den tyske bankens virksomhet i nordøst- Europa. Styreformann for DnB NORD er Svein Aaser, konsernsjef i DnB NOR. Satsing i Sverige Som en del av avtalen mellom de to bankene overtok også DnB NOR sist høst NORD/LBs virksomhet i Sverige. DnB NOR i Sverige vil etter overtagelsen ha om lag 150 medarbeidere, og omfatter virksomhet innenfor bedriftsmarkedet og kapitalforvaltning.