DNBNOR - REGNSKAP ETTER NYE, INTERNASJONALE STANDARDER (IFRS)

DnB NOR ASA legger tirsdag 3. mai frem resultatet for første kvartal 2005. DnB NOR vil vise regnskapstall både etter tidligere norsk regnskapsstandard og etter de nye, internasjonale standardene IFRS, som fra og med inneværende år tas i bruk av børsnoterte selskaper i blant annet EØS- området. (Vedlegg på www.newsweb.no). DnB NOR ASA legger tirsdag 3. mai frem resultatet for første kvartal 2005. DnB NOR vil vise regnskapstall både etter tidligere norsk regnskapsstandard og etter de nye, internasjonale standardene IFRS, som fra og med inneværende år tas i bruk av børsnoterte selskaper i blant annet EØS- området. For å forenkle forståelsen av rapporten for første kvartal 2005 har DnB NOR utarbeidet proforma 2004-tall for konsernet i henhold til de nye prinsippene. De viktigste virkningene av overgangen fra tidligere regnskapsprinsipper til rapportering etter IFRS-standarder for 2004 er: · Virksomheten i Vital Forsikring fullkonsolideres, dvs. at de enkelte postene i Vitals regnskap konsolideres med de tilsvarende postene i konsernets øvrige regnskap og konsernets balanse øker med 163 milliarder kroner. Konsolideringen påvirker også inntektene, driftskostnadene og skatten. · Goodwill blir ikke lenger gjenstand for ordinære avskrivninger. I stedet gjennomføres løpende verdivurdering, og eventuell mindreverdi vil bli nedskrevet. · En rekke poster i balansen vil bli vurdert til virkelig verdi, herunder bankens verdipapirer. På hovedtallene er de viktigste effektene: · Balansen øker med totalt 198 099 millioner kroner. · Egenkapitalen øker med 3 562 millioner kroner, hvorav omklassifisering av utbytte fra gjeld til egenkapital utgjør 3 415 millioner kroner. Øvrige endringer utgjør således en økning på 146 millioner kroner. · Resultatet for 2004 forbedres med 853 millioner kroner, hovedsakelig som følge av at goodwillavskrivninger faller bort, samt endringer av markedsverdien på finansielle instrumenter som tidligere ikke inngikk i resultatet. Kapitaldekningen blir inntil videre beregnet i samsvar med tidligere regler, fordi det foreløpig ikke er avklart hvordan norske myndigheter vil tilpasse regelverket for kapitaldekning til IFRS. Vedlegg: Beskrivelse av endringer av regnskapsprinsipper, proforma regnskap og balanser for 2004 omarbeidet etter IFRS, og analyser av effekter for utvalgte resultat- og balanseposter. For spørsmål: kontakt Per Sagbakken +47 22 48 20 72 eller Jan Erik Gjerland +47 22 94 99 69. http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=106739