DNBs foreløpige kommentarer til Forbrukerrådets søksmål

DNB mottok i dag det mye omtalte søksmålet fra Forbrukerrådet knyttet til forvaltningen av DNB Norge-fondene. DNB mener vi har levert det vi har lovet og at det er ikke grunnlag for noe krav om tilbakebetaling av honorar.

- Det er aldri en ønskelig situasjon å møte kunder i retten. Vi skulle gjerne funnet løsninger sammen med Forbrukerrådet utenfor Tinghuset, sier administrerende direktør i DNB Asset Management, Torkild Varran.

- Det har blitt skapt et inntrykk av at kundene nærmest har tapt penger på å spare i fondet. Det er helt feil. DNB Norge hadde en avkastning på over 44 prosent i den perioden Forbrukerrådet saksøker oss for. Hvis man satt inn 100 000 kroner 1. januar 2010 satt man altså igjen med over 144 000 kroner etter fem år, sier han.

Forbrukerrådets omtale av fondet som et indeksfond er heller ikke riktig. Et indeksfond kopierer børsindeksen den følger og forvaltes i praksis av et dataprogram.
- Hver dag gjennom disse fem årene har det sittet et team av forvaltere og analysert selskaper for å forsøke å finne de beste aksjene å investere i. Derfor har et aktivt fond høyere honorar enn et indeksfond. Vi har forvaltet fondet slik vi har fortalt kundene at vi ville gjøre det. Avkastningen til fondet viser også det, sier Varran.

Forbrukerrådet krevde først erstatning for en tiårsperiode fra 2005 til 2015 og hevdet at det ikke var mulig å skape meravkastning med DNBs måte å forvalte fondet på. Etter at DNB pekte på at fondet faktisk hadde levert meravkastning i den perioden, har Forbrukerrådet nå konsentrert seg om de fem dårligste årene innenfor den opprinnelige tiårsperioden.
- Kunder som setter penger i fond er opptatt av å få en god avkastning til en akseptabel risiko, ikke høyest mulig risiko for en hver pris. Dersom DNB Norge hadde vært forvaltet slik Forbrukerrådet ser ut til å ønske seg, er det godt mulig at kundene hadde fått lavere avkastning, avslutter han.

For mer informasjon:
Informasjonsdirektør Even Westerveld: 400 16 744