Dobbelt så mange studenter bor hjemme

10.000 studenter står nå i boligkø i Norge, og andelen som bor hjemme har doblet seg siden i fjor.

Dette viser tall fra studentsamskipnadene og en helt fresk undersøkelse som Ipsos MMI har utført for DNB.

-Tallene gir grunn til å tror at unges alternativ til å kjøpe egen bolig ikke lenger er å leie, men å bo hjemme. Det er blitt svindyrt å kjøpe og svindyrt å leie. Fordelen med å eie bolig er at nedbetalingen er å regne som god langsiktig sparing. Leier du derimot, så putter du penger i en annens sparebøsse og ikke i din egen. Mange av dem som ikke får kjøpt seg bolig nå ser nok at de må bo hjemme hvis de skal klare å spare opp nok egenkapital, sier forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl.

Klasseskille
Hun mener manglende boligbygging og myndighetenes krav til bankene om å kreve 15 prosent egenkapital fra alle som vil ta opp boliglån, har bidratt til at det er blitt nesten umulig for unge å komme seg inn på boligmarkedet på egen hånd.
-Vi er nå i ferd med å få et klasseskille blant unge i Norge; de som kommer seg inn på boligmarkedet fordi de har foreldre eller besteforeldre som hjelper dem økonomisk, og de som ikke har det. Det bør den oppvoksende generasjon gjøres bevisst på, for hvis de som unge voksne skal komme seg selvhjulpent inn på boligmarkedet bør de starte boligsparingen allerede som tenåringer. 13-åringer kan få småjobber, og 15-åringer flest får en god slump penger i konfirmasjonsgave. Mange har altså muligheten til å begynne boligsparingen tidlig. 13-åringer flest synes kanskje ikke det er så gøy å spare til bolig. Gøy blir det først når du som 25-åring står der med nøkkelen til din egen bolig i hånden, sier hun.

Hun anbefaler også foreldre som har råd til det, å opprette boligsparekonto for barna sine før dåps- eller navnedagen.
-Men det viktigste er å lære barna sundt pengevett og at de må tjene penger og spare hvis de ønsker seg noe. Få dem til å spare jevnt og trutt fra de er små, og når de blir større og får seg en skattbar inntekt bør de spare fast i BSU, oppfordrer hun.

LeietakerCV
Selv om det er blitt dyrt og dermed lite attraktivt å leie bolig, må mange studenter gjøre nettopp det. De skal kanskje studere i en annen by enn den de kommer fra og flytte igjen etter at par år.
-Når det er kø for å leie bolig, så sier det seg selv at utleier både kan ta seg godt betalt og velge og vrake blant leietakerne. Utleier vil imidlertid alltid være opptatt av å få inn en person som er til å stole på, en som gjør opp for seg og som ikke kommer til å bråke og ødelegge ting. Derfor bør du gjøre som du gjør når du søker jobb, lage en CV med gode referanser. Oppgi gjerne også hvor mye du kan betale i måneden og at du har penger til depositum. Gjør du et godt nok inntrykk skal du ikke se bort fra at utleier velger deg selv om andre kan betale mer, sier Sandmæl.

Hun ber leietakere huske på følgende:

• Skriv en leiekontrakt
  • Sjekk hvilke utgifter som er inkludert og hvem som har ansvaret for eventuelt vedlikehold
  • Vær obs på hvor lang oppsigelsestid det er
  • Fyll ut et overtakelsesskjema for å beskrive hvilken stand leiligheten er i ved overtakelse
  • Bor dere flere sammen, skriv en avtale dere imellom for å ha orden i sysakene

Bilde av forbrukerøkonom Silje Sandmæl finner du her

Forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl, tlf. 482 87 522

Denne meldingen er sendt til deg fra DNB. Hvis du vil strykes fra våre lister, vennligst send en e-post til kommunikasjon@dnb.no

Besøk oss på dnb.no