Finanstilsynet varsler overtredelsesgebyr etter tilsyn

Finanstilsynet gjennomførte i februar 2020 et ordinært hvitvaskingstilsyn i DNB. DNB har nå mottatt en foreløpig rapport etter tilsynet, hvor det åpnes for å gi banken et overtredelsesgebyr på 400 millioner kroner. DNB har ikke medvirket til hvitvasking, men Finanstilsynet framsetter kritikk for mangelfull etterlevelse av hvitvaskingsloven.

På bakgrunn av kritikken skriver Finanstilsynet i en foreløpig rapport at de vurderer å ilegge DNB et administrativt overtredelsesgebyr på 400 millioner kroner. Dette utgjør om lag 7 prosent av det maksimale beløpet Finanstilsynet kan ilegge, og 0,7 prosent av DNBs omsetning. Maksimalt overtredelsesgebyr er 10 prosent av selskapets årsomsetning.

Banken vil nå gjennomgå Finanstilsynets foreløpige rapport, og svare Finanstilsynet innen fristen. Ettersom Finanstilsynet ikke har ferdigbehandlet saken og endelig konkludert, kan DNB ikke gå nærmere inn på innholdet i den foreløpige rapporten.

Det varslede gebyret gjelder ikke mistanke om hvitvasking eller medvirkning til hvitvasking, men det Finanstilsynet vurderer som mangelfull etterlevelse av anti-hvitvaskingsregelverket. Tilsynet gjelder kun DNBs virksomhet i Norge.

DNB tar varselet fra Finanstilsynet på alvor. Kampen mot økonomisk kriminalitet er en viktig samfunnsoppgave som DNB bruker store ressurser på. Arbeidet har høyeste prioritet. DNB har gjennomført omfattende tiltak og investeringer de siste årene for å etterleve hvitvaskingsregelverket.

Å levere på myndighetenes krav og forventninger på anti-hvitvaskingsområdet er et løpende arbeid. Dette er et arbeid som kontinuerlig kan forbedres og det vil DNB fortsette å prioritere framover.

Konserndirektør Kommunikasjon, Thomas Midteide: +47 96 23 20 17
Leder for Investor Relations, Rune Helland: +47 97 71 32 50

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven § 5-12.