Fremtidens bankkunde er på mobil

-Fremtidens bankkunde bruker mobiltelefonen til nesten alt. Har du BankID på mobil trenger du ikke annet enn mobilen for å kunne betale, overføre og holde oversikt over økonomien i ferien og ellers.

Det sier Ingjerd Blekeli Spiten, leder for digitale tjenester i DNB.

-Vi både erfarer og ser av undersøkelser vi har gjort at stadig flere bruker og ønsker å bruke mobilen til så mye som mulig. Og det er ikke rart, mobilen har vi jo med oss over alt. Derfor har også DNBs SMS-tjenester slått an hos hele 850.000 av personkundene våre, opplyser hun.

Bruker banken via SMS
Kunder som har huket av for bruk av SMS-tjenester i nettbanken kan overføre penger til forhåndsdefinerte venner og familie og få tilsendt saldo og ulike varslinger via SMS. Det kan du gjøre enkelt og greit og uten å identifisere deg via kodebrikken eller BankID på mobil, men det må du hvis du skal bruke nettbanken eller handle på nettet.

Kodebikken ligger hjemme
-Men kodebrikken ligger dessverre ofte hjemme når du trenger den som mest. Har du BankID på mobil kan du få gjort det meste selv om du er på ferie uten PC og selv om kodebrikken ligger hjemme. Kodebrikken trenger du bare når du skal signere lån elektronisk, og det er det jo ikke så ofte du gjør. Alt annet får du gjort kun ved hjelp av mobilen hvis du har BankID på den, fremholder Blekeli Spiten.

Alle som ønsker å bruke nettbanken eller å handle på nettet via iPhone, iPAD eller smart-telefon vil også få en mye bedre brukeropplevelse hvis de har BankID på mobil.
-Har du ikke BankID på mobil, gå inn i nettbanken din og bestill løsningen. Gjør det nå, så kan du dra på sommerferie med banken i lomma, oppfordrer hun.

Hvem kan få BankID på mobil?
De som har mobilabonnement fra Telenor, djuice eller Talkmore og er kunde i DNB, Skandiabanken, Terra eller Sparebank1 kan selv bestille BankID på mobil i nettbanken sin. I løpet av året skal også Netcom-kunder som også er kunder i de nevnte bankene kunne få BankID på mobil. De fleste telefonmodeller kan benyttes.

Sikker løsning
BankID lagres på mobilens SIM-kort, og du bruker mobilnummer, fødselsdato og en selvvalgt PIN-kode for å få tilgang til banktjenestene dine. Holder du koden for deg selv, får heller ingen andre tilgang til banktjenestene dine selv om du låner bort telefonen din.

Betale med mobiltelefonen?
DNB jobber også med å legget til rette for at kundene kan bruke mobilen til å betale med.
-Dette jobber vi med nå, så før du vet ordet av det kan du betale isen din ved å holde mobiltelefonen foran en scanner, sier hun.

Bilde av Ingjerd Blekeli Spiten finner du her

Divisjonsdirektør i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten, tlf. 917 48 380 / e-post: ingjerd.blekeli.spiten@dnb.no
Kommunikasjonsrådgiver i DNB, Marit E. Giske, tlf. 909 29 940 / e-post: marit.elisabeth.giske@dnb.no

Denne meldingen er sendt til deg fra DNB. Hvis du vil strykes fra våre lister, vennligst send en e-post til kommunikasjon@dnb.no