Frokostseminar om økonomisk kriminalitet

Faglig samarbeid og åpenhet er nøkkelen til å lykkes i kampen mot økonomisk kriminalitet. 6. februar presenterer DNB årsrapportene for 2022 som gir status på DNBs antihvitvaskingsarbeid og arbeidet mot bedrageri, svindel og økonomisk kriminalitet. I den forbindelse inviterer vi til frokostarrangement fra 0800-1100 i Bjørvika. Faglig program starter 08.30.

Påmelding for pressen

DNB skal presentere funn fra begge rapporter, og fortelle mer om hvordan DNB jobber med dette fagområdet. De siste årene har disse rapportene fått stor oppmerksomhet, og hyppig blitt referert til i saker i media og andre rapporter.

Vi ønsker å bruke denne anledningen til å snakke om bekjempelsen av økonomisk kriminalitet i større sammenheng, både nå og i framtiden. Derfor har vi invitert en rekke profilerte foredragsholdere som vil bidra som innledere og i panelsamtale.

Aktuelle temaer som vil bli diskutert er:
•    Settes det av nok ressurser til arbeidet til arbeidet mot økonomisk kriminalitet?
•    Hvordan fungerer det internasjonale og nasjonale samarbeidet?
•    Er lovverket godt nok?
•    Forventninger til Stortingsmeldingen om økonomisk kriminalitet?

Du vil møte disse:

Pål Lønseth ble utnevnt som sjef for Økokrim i 2020. Han kom da fra stilling som advokat og partner i advokatfirmaet PwC, der han ledet avdelingen for granskning og compliance. Han var også statssekretær i Justis- og beredskapsdepartementet fra 2009 til 2013. Lønseth har hatt mange roller; han har jobbet som statsadvokat, han har vært Legal Adviser i FN, han har vært dommerfullmektig og han har jobbet i politiet.

Jon Petter Rui er en av Norges fremste eksperter på hvitvasking og har skrevet flere bøker om evnet. Han er en ofte brukt ekspertkilde i media. Han er i dag Professor ved Universitetet i Bergen og Professor II ved Universitetet i Tromsø. Rui underviser og forsker innenfor fagfeltene strafferett, straffeprosess og menneskerettigheter. Han har også satt sine spor i jussen blant annet gjennom å delta og lede flere utvalg som de siste årene har bidratt til å bedre lovverket rundt bl.a. hvitvaskingslovene.

Anders Worren startet ble nylig ansatt som avdelingsdirektør i Justis- og beredskapsdepartementet. Har tidligere vært leder for Finanstilsynets seksjon for anti-hvitvasking og betalingsforetak. Han har også jobbet med blant annet AML/CFT i Justisdepartementet, og ledet Norges delegasjon til Financial Action Task Force.

Fra DNB stiller følgende personer:

Maria Ervik Løvold er konserndirektør i Technology & Services i DNB med ansvar for utvikling, vedlikehold og drift av IT og banktjenester på tvers i konsernet. Dette omfatter også arbeidet mot økonomisk kriminalitet. Hun er utdannet cand. jur. ved Universitetet i Oslo og kom fra stillingen som divisjonsdirektør i Personmarked DNB med ansvar for alle produktene som DNB tilbyr til sine personkunder. Før det var hun assisterende juridisk direktør i DNB og har mange års erfaring som advokat i finansbransjen.

Hege Hagen er leder for DNBs arbeid på anti-hvitvasking/AML, som også omfatter CFT (anti-terrorfinaniering), svindel og sanksjoner. Hun har tidligere hatt en rekke ulike stillinger i DNB innenfor arbeidet mot økonomisk kriminalitet, og har også jobbet med et internasjonalt nedslagsfelt. Hagen har bakgrunn innen IT og forretningsutvikling, og er en pådriver for å bruke data og teknologi i bekjempelsen av økonomisk kriminalitet.

Terje Aleksander Fjeldvær har bakgrunn fra politiet og har spesialisering innen etterforskning av økonomisk kriminalitet. I 2015 startet han i DNB og har siden 2016 ledet arbeidet med å forhindre bedragerier mot DNB-konsernet og våre kunder. Han har ledet arbeidet med håndtering av internasjonale sanksjoner, bedragerier og digital trygghet.

Sebastian Claydon Takle er jurist utdannet i London som begynte som analytiker ved DNBs Financial Cyber Crime Center (FC3) i 2017. Han gikk over i rollen som fagleder for trussel tterretning knyttet til økonomisk kriminalitet i 2018 og hadde ansvaret for å identifisere og kartlegge organiserte kriminelle miljøer. I januar 2022 tok han over som leder for FC3.

Knut Erik Friis  er ansvarlig for å kartlegge trussel- og trendbildet innen hvitvasking og tilrettelegge kunnskap for å forbedre avdekking av hvitvasking. Han har bakgrunn fra Etterretning og Taktisk Etterforskning på Kripos og deretter arbeidet med å forebygge, avdekke og granske økonomisk kriminalitet som partner i PwCs granskingsavdeling. Han er utdannet ved Universitetet i Bergen, operativ kriminalanalytiker fra Kripos og strategisk kriminalanalytiker fra Europol.

Påmelding: https://bc.dnb.no/campaign/site/share/33114