Gjennomsnittskonfirmanten får over 40.000

Konfirmasjonen blir stadig mer innbringende. Årets konfirmanter kommer til å få mer penger enn fjorårets som fikk i gjennomsnitt nærmer 39.000 kroner.

Dette fremkommer av en ny undersøkelse som Ipsos MMI har gjennomført for DNB. Nesten alle spurte sier de vil gi mer penger i konformasjonsgave i år enn i fjor. Foreldre skiller seg ut ved at de vil gi dobbelt så mye som for tre år siden! Årets konfirmantforeldre sier de i snitt kommer til å gi nærmere 14.500 kroner, og da kommer klær og festen i tillegg. Øvrige familiemedlemmer vil gi rundt 1.800 kroner, mens venner av familien vil gi cirka 700 kroner.
-Dette er ikke veiledende beløp, bemerker forbrukerøkonom Silje Sandmæl i DNB. Hun anbefaler å gi ut fra evne og lyst og ikke ut fra hva alle andre gir.

– Ovennevnte betyr at konfirmantene i år vil få i gjennomsnitt godt over 40.000 kroner, mange vil altså få mer. Foreldrene bør være obs på at 15-åringen trenger råd og veiledning i forhold til hvordan han eller hun skal disponere pengene. Det vil være dumt å søle bort så mye penger på shopping og tull og tøys, men en 15-åring er utsatt for mange fristelser og vil som så mange andre «nyrike» ha problemer med å disponere pengene riktig, sier Sandmæl.
– Foreldrene bør derfor sette seg ned med tenåringen og snakke om hva som kan være lurt å gjøre med pengene. Et av tipsene bør være å spare til bolig, foreslår hun.

Pangstart boligsparingen
Det er blitt viktigere enn før å starte boligsparing tidlig siden bankene nå må kreve 15 prosent egenkapital for å kunne gi boliglån.
– 15-åringer jeg snakker med er ikke opptatt av boligsparing fordi det er så lenge til de skal flytte hjemmefra. Det er det jo ikke, mange flytter hjemmefra når de er ferdig med videregående for å studere videre, og da må de enten leie eller kjøpe bolig. Begge deler koster skjorta i dagens marked. Mange unge kommer seg ikke inn i boligmarkedet fordi de ikke har spart. Bruk derfor en del av konfirmasjonspengene til å gi boligsparingen en pangstart, råder Sandmæl.

Forbrukerøkonomen oppfordrer foreldre til å vurdere å opprette en boligsparekonto til konfirmanten allerede før konfirmasjonen. I så fall kan konfirmanten ønske seg penger inn på denne kontoen.
– Da lar dere det være et formål bak pengene, noe som kan gjøre det lettere for mange å gi penger istedenfor andre mer varige ting som smykker og mansjettknapper, som veldig få ønsker seg. Pengene som kommer inn på denne kontoen kan konfirmantene etter hvert selv velge å sette over til Boligsparing for ungdom (BSU). God rente og skattefradrag gjør BSU til Norges beste spareordning, opplyser hun.

Ønskelisten
Ifølge undersøkelsen ønsker dagens konfirmanter seg følgende:
70 prosent ønsker seg penger
24 prosent vet ikke hva de ønsker seg
3 prosent ønsker seg smykker
2 prosent ønsker seg bunad
2 prosent ønsker seg PC/nettbrett og lignende

Bilder av forbrukerøkonom Silje Sandmæl finner du her

Forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl, tlf. 482 87 522

Denne meldingen er sendt til deg fra DNB. Hvis du vil strykes fra våre lister, vennligst send en e-post til kommunikasjon@dnb.no

Besøk oss på dnb.no