Gode kortvettregler for internettshoppere

Benytt kredittkort når du handler på nett. Da unngår du å kjøpe katta i sekken.

Finansavtaleloven sikrer nordmenn rettigheter ved kjøp av varer og tjenester på nettet. Bankklagenemnda har slått fast at kunden har rett til å få tilbakebetalt hele kjøpesummen etter konkurser eller andre hendelser der betalte varer aldri ble levert, såfremt kunden har betalt med kredittkort.

Internetthandel økte med 18,9 prosent i årets ni første måneder målt mot samme periode i 2011.
Internetthandel totalt utgjorde i samme periode 19,5% av den total bruken av kortene. Summen i omsetningen totalt på kortene har dermed økt med 15% i 2012 målt mot samme periode i fjor. Det tilsier at internetthandel øker mer enn annen omsetning, viser tall fra internetthandel på bankutstedte kredittkort i DNB.

Sikker nettshopping
- Mange går i feller når de handler varer på internett. Det kan du unngå ved å benytte et kredittkort, fordi du da får varene levert før kortregningen forfaller. Er varene eller tjenestene mangelfulle, vil det være mulighet for å stoppe betalingen. Det vil alltid være en fordel at du selv sitter med pengene - og således også makten - dersom du ender i en diskusjon med selger om hvorvidt varen er mangelfull eller ikke, sier forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl.

Særlig ved bestilling av varer og tjenester fra utlandet kan risikoen for å bli utsatt for svindlere være stor. Dette gjelder både dersom du bestiller over internett eller gjennom andre kanaler. Skulle du være så uheldig å tape penger fordi du kommer borti svindlere, kan du dersom du har betalt med kredittkort få dekket tapet ditt.

- Vis alltid en sunn skepsis til nettsteder, og aldri legg igjen kortdetaljer hvis du ikke føler deg helt trygg.
Et tilbud som er for godt til å være sant er ofte det. Glem heller ikke at ofte kommer både frakt og toll i tillegg til prisen når du handler på nett, sier Sandmæl.

Bruk kort til å dekke reiseutgifter
Mye av kredittkorthandelen på nett er bestilling av feriereiser.
- Vi anbefaler alle til å betale reiseutgifter med kredittkort. Da får du bedre kontroll på økonomien og innebygget forsikring hvis du bestiller mer en 50% av reisen, sier Sandmæl.

Kortholdere som har benyttet kredittkort til å kjøpe for eksempel flybilletter, har rett til å få pengene tilbakeført hvis reisen ikke blir avviklet på grunn av f.eks konkurs eller andre hendelser.

Sandmæl mener også at langt flere bør vurdere å benytte kredittkort også til å betale utgiftene på feriestedet. Hun mener bruk av kredittkort på reiser har både praktiske og sikkerhetsmessige fordeler.

- I utlandet er det tryggest å betale med kredittkort. Da kan du sjekke at beløpet stemmer før du betaler regningen når du kommer hjem.  Kortbruk er svært trygt, og det er mye sikrere å gå rundt med kortmappa enn store mengder med kontanter. I tillegg bør alle typer depositum belastes kredittkortet ditt. Da slipper du å få reservert et større beløp på din brukskonto og kan fritt disponere egne midler. Vi får ofte inn telefoner fra fortvilte kunder som opplyser at konto er "tom" fordi depositum har spist opp kapitalen.

Silje Sandmæl tlf. 482 87 522
Bilder: http://www.flickr.com/photos/dnb_nor/sets/72157626959333300/