Gründerdrømmen lever

En halv million nordmenn drømmer om å starte for seg selv. 55.000 har konkrete planer.

Dette fremgår av en fersk undersøkelse som Perduco har gjennomført for DNB.

Spesielt unge menn mellom 18 og 34 år drømmer om å bli sin egen sjef. Jo yngre, jo flere. Langt flere menn enn kvinner drømmer om å starte sin egen bedrift.

-For de fleste blir det imidlertid med drømmen. Bare 10 prosent, 55 000 personer, har veldig konkrete planer om å starte sin egen bedrift, og de fleste av disse gjør faktisk alvor av planene sine, sier småbedriftsøkonom i DNB, Ellen Dokk Holm. I 2010 ble det etablert 45 981 nye foretak, ifølge Foretaksregisteret.

Unik idé og hardt arbeid
Penger og kapital, nødvendig kompetanse og en god forretningsidé er det flest mener skal til for at de skal kunne etablere sin egen bedrift. Mer oppsiktsvekkende er det at bare 2 prosent mener at hardt arbeid må til.

-Hardt arbeid må til. Når jeg snakker med gründere og oppstartsbedrifter som har lykkes, viser det seg gjerne at de har hatt en god forretningsidè som de virkelig har brent for, og de har stått på døgnet rundt, sier Holm.

Hindringer
Av undersøkelsen fremgår det at det er usikkerhet rundt økonomi og inntekter som stopper mange fra å satse på egen bedrift.

-Med den internasjonale finansuroen vil jeg tro at mange nå tenker at det kan bli tøft å starte for seg selv. Men, i tøffe tider kan det også by seg muligheter.

-Har du en unik forretningsidé du tror på og brenner for, hvorfor ikke prøve? Mens du ennå er ung og fri for store økonomiske forpliktelser har du lite å tape hvis du gjør det på en fornuftig måte, avslutter Holm.

Gode råd til deg som vil starte egen bedrift:

• Lag en forretningsplan. Den skal inneholde forretningsidè, kundegrunnlag, markedsføring, konkurrentinformasjon, økonomi, budsjett og hvordan finansiere oppstarten av bedriften og hvordan bedriften skal administreres.
  • Velg hensiktsmessig selskapsform. De vanligste er enkeltpersonforetak og aksjeselskap, og noen velger ansvarlig selskap.
  • Oppstartskapital og egenkapital har du behov for. Tenk nøye igjennom dette.
  • Det finnes ulike støtteordninger. Sjekk Innovasjon Norge for etablererstipend og ta kontakt med næringsetaten i din kommune for å høre om deres støtteordninger.

Nye aktuelle bilder av Ellen Dokk Holm finner du her:

Småbedriftsøkonom i DNB, Ellen Dokk Holm, tlf. 971 13 321

Denne meldingen er sendt til deg fra DNB. Hvis du vil strykes fra våre lister, vennligst send en e-post til kommunikasjon@dnb.no

Besøk oss på dnb.no

Tags: