Ingen ektefelle = skattefelle

Selvstendig næringsdrivende som betaler toppskatt, kan dele bedriftens overskudd med ektefellen og dermed redusere skatten.

-Denne muligheten er det viktig at de som driver enkeltpersonforetak er obs på nå før selvangivelsen/selskapsoppgaven skal leveres på papir innen 30. april eller elektronisk innen 31. mai, sier Kjerstin Braathen, leder av bedriftsmarkedet i DNB.

Forutsetningen for at dette kan gjøres er at ektefellen har utført arbeid for foretaket.
- Overfører du deler av virksomhetens overskudd til ektefellen oppnår du både redusert skatt og at vedkommende får pensjonspoeng. Pensjonssparing vil være spesielt verdifullt for ektefeller som kanskje er hjemme med barna når de ikke hjelper til i virksomheten og ikke har annet lønnet arbeid, sier Braathen.

Slik går du frem:

• Hvordan meldes dette til skattemyndighetene? I næringsoppgave 1 for næringsdrivende, i postene 0401 - 0403 skriver du inn hvor mye du og ektefellen, meldepliktig samboer eller registrert partner skal ha av overskuddet for 2013.
  • Hva med samboere? Samboere kan ikke fordele overskuddet. Ønsker du å betale lønn til en samboer (og andre), inntrer vanlige arbeidsgiverplikter.
  • Fordeling av underskudd? Man skulle kanskje tro at når man kan fordele overskuddet, er det også mulighet for å fordele et eventuelt underskudd. Det er ikke mulig, hele underskuddet skal føres på eier av bedriften.

Kommunikasjonsrådgiver i DNB, Ellen Dokk Holm, tlf. 971 13 321