Klargjør bilen før vinteren

En undersøkelse fra DnB NOR Skadeforsikring viser at tre av fire har for vane å klargjøre bilen for vinteren.
– Nordmenn er flinke til å ta vare på bilen sin, og det er ofte enkle grep som gjør at bilen blir tryggere og mer pålitelig på vinterføre. Men vi er dårlig på å sjekke batteriet, som er den årsaken som fører til flest utrykninger fra redningsselskapene, sier skadeleder i DnB NOR Skadeforsikring, Anne Stine Eger Mollestad.

Tall fra forsikringsselskapene (FNO) for de siste 20 årene viser at det oppstår rundt 50 prosent flere trafikkskader i vintermånedene desember til mars sammenlignet med sommermåneden juli. Men det er mye du kan gjøre for å gjøre din bil sikrere.

- På vinterføre er det særlig viktig for sikkerheten at du har gode dekk. Sørg derfor for å sjekke at du har riktig møsterdybde og lufttrykk og at dekkene er satt på riktig. De fleste dekk har nemlig en egen rullebane som har mye å si for veigrepet. Hvis du kjører mye på asfalt er det lurt å vaske dekkene før du havner på glatt vinterføre, sier Mollestad.

Sikten er naturligvis viktig for sikkerheten, og Mollestad anbefaler alle å vaske frontruten innvendig, samt sjekke at lys og vindusviskere fungerer. I tillegg er det alltid viktig å etterfylle vindusspylervæske på vinterføre.

Vedlikehold hjelper
Det er ofte enkle grep som kan ha mye å si for sikkerheten og påliteligheten til bilen din.

- Under vintermånedene ser vi en økning i motorproblemer og startvansker. Mange slipper problemer hvis de er nøye med å sjekke frostveske og oljenivå eller bytter til en tynnere motorolje som egner seg bedre i kulde. Dette vil også være med på å bevare holdbarheten til bilen, sier Mollestad.

- Vi legger også merke til at mange bileiere opplever flatt batteri i kulden, og undersøkelsen viser at bare 32 prosent sjekker batteriet når de klargjør bilen foran vinteren. Batteriet har en begrenset levetid og trenger vedlikehold, og det er her det slurves mest blant bilførerne etter vår mening, sier Mollestad.

Enkelt veldikehold som du kan gjøre selv er med på å forklenge bilens levetid og øke bilens verdi.  Alle bør for eksempel vaske og polere bilen før vinteren setter inn. Det gir lakken et ekstra beskyttende mot salt og sørpe og slaps.

Dette gjør norske bilister når de klargjør bilen foran vinteren:

(Undersøkelsen er gjort av Respons Analyse)

Sjekker mønsterdybden og om dekk er i forskriftsmessig stand 82 %
Vasker dekkene 56 %
Sjekker lufttrykk i dekkene 86 %
Sjekker lysene 58 %
Vasker frontrute på innsiden 59 %
Fyller på spylevæske 80 %
Sjekker vindusviskere 60 %
Sjekker oljenivå 69 %
Skifter til tynn motorolje 10 %
Sjekker batteriet 32 %
Sjekker frostvæsken 57 %
Smører dørlåsene 40 %
Smører gummilistene 44 %
Vasker bilen 77 %
Polerer bilen 41 %
Annet: (Fullservice/Nytt batteri og nye dekk) 6 %
Antall spurte 696

(Ta kontakt om det er ønskelig med tall brutt ned på f.eks region)

DnB NORs Skadeforsikrings samarbeidspartner er Viking Redningstjeneste. Viking har ca. 120 000 assistanser i vintermånedene desember til mars, og deres erfaringer stemmer godt overens med funnene i undersøkelsen.

- Bilistene er flinke til å ta forhåndsregler og forberede seg før vinteren setter inn. Det viktigste rådet Viking kan gi er å tilpasse farten etter rådende føreforhold, ha gode dekk og ta hensyn til andre trafikanter. Dersom uhellet skulle være ute anbefaler vi å ta kontakt med Viking eller andre profesjonelle bergningsselskaper i motsetning til å prøve å reparere selv, sier markedskonsulent Ingvill Refsnes:

De hyppigst forekomne skadeårsakene hos Viking har følgende fordeling:

Startvansker (flatt batteri og lignende)                          34%

Motorfeil (Lampevarsel eller at motor skurrer)           22%

Utforkjøring                                                                        17%

Motorstopp (motorhavari etc)                                        14%

Punktering                                                                          13%

Aktuelle bilder finner du her:

Skadeleder i DnB NOR Skadeforsikring, Anne Stine Eger Mollestad, tlf. 934 80 096
Kommunikasjonsrådgiver i DnB NOR, Vidar Korsberg Dalsbø, tlf. 993 80 389
Markedsansvarlig i Viking Redningstjeneste, Ingvild Refsnes, tlf. 901 544 79

Denne meldingen er sendt til deg fra DnB NOR. Hvis du vil strykes fra våre lister, vennligst send en e-post til kommunikasjon@dnbnor.no