Klart for bankkort i mobilen

Den kontaktløse betalingsløsningen med mobiltelfon, Valyou, er endelig klar for markedet.

Over 400 butikker kan allerede ta imot kontaktløs betaling med både Valyou og kontaktløse bankkort, og mellom 10 og 20 utsalgssteder kommer til hver uke.

Konsernsjefene i DNB, SpareBank 1 Gruppen og Telenor, Rune Bjerke, Kirsten Idebøen og Jon Fredrik Baksaas, demonstrerte fredag den kontaktløse mobilbetalingsløsningen, Valyou, på kioskkjeden Deli De Luca på Oslo Sentralstasjon (bildet).

-Når du først har fått installert Valyou, fungerer det helt utmerket å betale med mobilen, både her hjemme og i utlandet, erfarer Bjerke.

-Enkelte innovasjoner fremstår umiddelbart som opplagt naturlig for framtiden. Slik er det med kontaktløs betaling med mobilen. Det er bare et spørsmål om tid før vi alle betaler ved hjelp av mobilen, sier konsernsjef Jon Fredrik Baksaas i Telenor.

Valyou er en app
Valyou er en mobil-app tilgjengelig i Google Play som gir deg anledning til å laste ned en mobil utgave av Visa bankkortet ditt. Du må foreløpig være kunde i både DNB og Telenor, samt ha en mobiltelefon, med nytt SIM-kort fra Telenor, som støtter tjenesten, for å kunne laste ned appen. Fra januar neste år gjelder dette også Telenor-kunder som bruker SpareBank 1, Skandiabanken, yA Bank, Fana Sparebank, og EnterCard følger deretter på.

Mer utbredt enn kort
Konsernsjefene har stor tror på Valyou. Hvis de får med seg flere tilbydere tror de at mobilbetaling om noen år vil være mer utbredt enn kortbetaling:

-Vi har invitert med både banker og telecomselskaper. På banksiden har vi som nevnt allerede fått med oss flere. SpareBank1 har kommet inn også på eiersiden i Valyou, opplyser Bjerke.

-Vi ønsker å få med oss de andre mobilselskapene slik at alle nordmenn skal kunne bruke denne løsningen i fremtiden, sier Baksaas.

-SpareBank 1 er med på eiersiden fordi vi også ønsker å være med på å påvirke fremtidens betalingsløsninger», forteller Kirsten Idebøen. -I tillegg er det viktig for oss å bygge kompetanse på denne type teknologi for å kunne levere enda bedre og enklere tjenester for våre kunder.

Enkelt og Sikkert
-I tillegg til at Valyou er raskt og enkelt å bruke, er det også like sikkert å bruke som et vanlig bankkort, sier daglig leder i Valyou, Tor Jacobsen.
Sikkerhetsløsningen er også her godkjent av Visa.

Valyou
Betalingsløsningen Valyou er utviklet i et samarbeid mellom DNB og Telenor. Løsningen videreutvikles nå av selskapet Valyou, som i dag eies av DNB (42,5 prosent), Telenor (42,5 prosent) og Sparebank 1 (15 prosent).

Fakta:
Valyou er utviklet i samarbeid mellom Telenor og DNB.

• 300 kunder har testet ut løsningen i løpet av sommeren.
  • Valyou-appen ligger nå tilgjengelig i Google Play. I starten vil oppdateringer komme fortløpende.

For ytterligere informasjon, kontakt:

DNB: Ingjerd Blekeli Spiten, sjef for digitale tjenester,  ingjerd.blekeli.spiten@dnb.no  Mobil: (+47) 917 48 380

DNB: Marit E. Giske, Kommunikasjonsrådgiver, marit.elisabeth.giske@dnb.no Mobil: (+47) 909 29 940

Telenor: Atle Lessum, Kommunikasjonsansvarlig Group Strategy & Digital, al@telenor.com Mobil: (+47) 415 05 645

Valyou: Tor Jacobsen, Administrerende direktør, tor@valyou.no  Mobil: (+47) 977 66 087

Tags: