Mange er værfaste på grunn av uværet i USA

Orkanen «Sandy» nærmer seg østkysten av USA, og uværet er ventet å treffe land mandag kveld. En rekke store byer, inkludert New York, er ventet å bli rammet. Mange nordmenn sitter nå værfaste i USA.

DNB Skadeforsikring har allerede merket stormen godt, og mange kunder har kontaktet oss med spørsmål.

- Vi ber om at alle som befinner seg i området om å forholde seg til råd fra de lokale myndighetene og holde seg oppdatert på informasjonen som blir gitt. Det er ikke gått ut noe offisielle reiseråd fra UD på dette, men skulle det bli snakk om evakuering i regi av lokale myndigheter dekkes dette på reiseforsikringen, sier skadeleder Anne Stine Eger Mollestad.

Det er ventet at uværet vil skape store problemer for reisende. Kollektivtransporten i New York ble stanset sent søndag kveld lokal tid. I tillegg til T-banen og bussene er også regiontogene parkert. Ved flyplassene i og rundt byen er flere tusen flyginger innstilt. Det er ventet at all flytrafikk vil bli stanset i løpet av kort tid.

- Det er flyselskapet som har ansvar for å få passasjerene hjem når flyplassen åpner igjen. Vi anbefaler de av våre kunder som befinner seg i området om å forholde seg til lokale myndigheter, turoperatør eller flyselskap, sier Eger Mollestad.

- Utgifter som kommer som følge av forsinkelse på grunn av værforhold dekkes normalt på reiseforsikringen, men det er intet grunnlag for erstatning under avbestillingsdekningen. Det er viktig å dokumentere utlegg, og utgifter dekkes med inntil kr 1500,- pr pers eller kr 4000,- pr familie. Har du flere forsikringer får du dekning på alle.

Anne Stine Eger Mollestad
Telefon 93480096