MELDEPLIKTIG HANDEL

DnB NOR omorganiserer virksomheten og endrer sammensetningen av konsernledelsen for å møte nye utfordringer i finansnæringen. Fullstendig melding på www.newsweb.no DnB NOR omorganiserer virksomheten og endrer sammensetningen av konsernledelsen for å møte nye utfordringer i finansnæringen. De viktigste endringene er: · etablering av en felles produksjonsenhet som samler produksjonsmiljøene fra Bedriftsmarked og betalingsformidling, Personmarked og Fellestjenester · en sammenslåing av virksomheten i DnB NOR Kapitalforvaltning og Vital til ett forretningsområde · en rendyrking av IT-organisasjonen og HR-organisasjonen · etablering av et `corporate centre` for konsernstrategi, vekst og forenkling på tvers av forretningsenhetene Opprettelsen av et eget område for produksjon skal sikre et optimalt servicenivå og gi et mer tydelig ansvar for dette leddet i verdikjeden. Samordningen av virksomhet som i dag er delt på flere forretningsområder, bør kunne gi skalafordeler i en tid med økende aktivitet i alle deler av konsernet. Det vil være lettere å forenkle og effektivisere slik virksomhet når den er samlet under én ledelse. · Liv Fiksdahl, som har ledet Bankproduksjon i forretningsområdet Bedriftsmarked og betalingsformidling, blir ny leder for området. Utskillingen av IT som et eget område skal fremme kundeorienterte løsninger og styrke den helhetlige prioriteringen og oppfølgingen av IT-området på konsernnivå. DnB NOR ønsker å styrke driftsstabiliteten og sikre verdiskaping gjennom utvikling av effektive og brukervennlige løsninger for kunder og ansatte. · Cathrine Klouman, som til nå har ledet Forretningsutvikling i Personmarked, vil bli ny leder for området. Kapitalforvaltning og Vital samordnes for å styrke innsatsen knyttet til langsiktig sparing på tvers i konsernet. Selv om man vil søke samordning og bedre ressursutnyttelse i det nye foretningsområdet, vil man opprettholde dagens selskapsstrukturer. · Vitals administrerende direktør Tom Rathke vil lede det nye forretningsområdet. - Utfordringene på IT- og personalsiden er så vesentlige for DnB NORs utvikling at jeg finner det riktig å trekke disse virksomhetenes ledere direkte inn i konsernledelsen nå, sier konsernsjef Rune Bjerke. - Vi har de siste årene utvidet vår internasjonale virksomhet sterkt. Dette vil fortsette, og det er viktig å få på plass systemer, en organisasjon og en personalpolitikk som gjør oss i stand til å håndtere den internasjonale veksten vi planlegger for. DnB NOR skal fortsette å være en meget attraktiv arbeidsgiver som kan tiltrekke og beholde talenter. Dette fordrer dyktighet i å håndtere internasjonalisering, mobilitet og endring. · Anne-Brit Folkvord, som i dag leder bankens Fellestjenester, vil bli ny konserndirektør med ansvar for HR-enheten. · Kari Olrud Moen vil lede det nye `Corporate Centre`, som skal støtte vekst, utvikling og forbedringer på tvers i konsernet. Dette vil også innebære at denne enheten får ansvar for strategi, konsernutvikling og støtte for corporate finance. DnB NORs konsernledelse består etter dette, foruten konsernsjef Rune Bjerke, av: Tom Grøndahl Visekonsernsjef og CFO Ottar Ertzeid DnB NOR Markets Liv Fiksdahl Produksjon Anne-Brit Folkvord HR Cathrine Klouman IT Tom Rathke Kapitalforvaltning og Vital Åsmund Skår Personmarked Leif Teksum Bedriftsmarked og betalingstjenester Corporate Centre og avdelingen for Kommunikasjon rapporterer direkte til konsernsjefen. --------------------- Cathrine Klouman (44) kommer fra stillingen som divisjonsdirektør for Forretningsutvikling i Personmarked i DnB NOR. Hun er utdannet MSc fra Handelshøyskolen BI og har arbeidet i DnB NOR- konsernet siden 2002. Der har hun blant annet vært leder for Divisjon Telefon- og nettbanker i Personmarked. Hun har tidligere hatt lederstillinger i Gjensidige NOR Sparebank og ICA Banken, og hun har erfaring fra BankAxept og IBM. Anne-Brit Folkvord (51) kommer fra stillingen som divisjonsdirektør for Fellestjenester i HR, konsern- og fellestjenester i DnB NOR. Hun er bankøkonom fra Bankakademiet og har diplom i markedskommunikasjon fra IFM. Folkvord har arbeidet i konsernet siden 1986 og har blant annet vært leder for divisjon Betalingsformidling i bedriftsmarkedsområdet i DnB. Hun har spesielt erfaring fra etablering av nye enheter som en konsekvens av fusjoner med Postbanken, Nordlandsbanken og etableringen av DnB NOR. Liv Fiksdahl (42) kommer fra stillingen som divisjonsdirektør for Bankproduksjon i Bedriftsmarked og betalingsformidling i DnB NOR. Hun har utdannelse fra Trondheim Økonomiske Høgskole og har arbeidet i konsernet siden 1998. Hun har hatt viktige oppgaver knyttet til integrasjonen i DnB NOR og har hatt kunderettede stillinger i Gjensidige NOR Sparebank, Handelsbanken og Fokus Bank. Tom Rathke (50) er i dag administrerende direktør i Vital og konserndirektør i DnB NOR. Han kom fra stillingen som finansdirektør i Vital og har tidligere vært leder i Avanse og hatt lederstillinger i If Skadeforsikring, Vesta, SAS og Dyno. Rathke er siviløkonom fra Handelshøyskolen BI med Master of Business Administration fra University of Wisconsin og Advanced Management Program fra Harvard University. Kari Olrud Moen (37) kommer fra stillingen som prosjektleder i Finans- og konsernstab og er utdannet MBA fra Berkeley og siviløkonom fra Norges Handelshøyskole. Hun har tidligere vært statssekretær i Finansdepartementet og konsulent i McKinsey.