Norskekysten får ekstremværet «Tor» på besøk

Det er spådd sterk storm og kraftig vind når stormen ”Tor” nå er på vei inn over store deler av norskekysten. Fra fredag ettermiddag er det ventet sørvest sterk storm på strekningen Hordaland-Trøndelag, med fare for orkan på store deler av strekningen og vindkast inn over land på 35-50 m/s. Det er også ventet vestlig kraftige vindkast i utsatte områder nord for Mjøsa i Oppland og Hedmark, samt i øvre Buskerud.

Vi har opplevd mye ekstremvær i Norge i løpet av de siste årene, og stormer som «Dagmar», «Nina» og «Berit» har tidligere vist oss hvor stort skadeomfanget kan bli. Ekstremværet som vi nå står ovenfor, og som treffer store deler av kysten i sør-norge i ettermiddag, kan fort føre til et skadeomfang på over en halv milliard kroner hvis vi sammenligner med lignede stormer, sier skadeleder i DNB Forsikring, Ketil Voll.

I de verste tilfellene har ekstremværet ført til dødsfall, og s
kadelederen advarer mot å oppsøke havet eller å gå for nær når stormen setter inn.

– Mange synes det er spennende med uvær og oppsøker derfor utsatte plasser. Bølger i slikt vært er uberegnelige og farlig, og brottsjø kan fort kan nå deg om du står for nær. Vi har allerede opplevd tragiske ulykker der folk har blitt skylt på havet, sier Voll.

De sterke naturkreftene kan føre til hustak blåser ned og at løse gjenstander kan suse gjennom i luften. Det er viktig og raskt å sikre gjenstander som kan bli tatt av vinden, som for eksempel trampoliner, hagemøbler, utsatte trær eller annet som vinden kan ta med seg. Det er også viktig å sjekke at fritidsbåter er tjoret fast tilstrekkelig.

- Om det skulle oppstå skader i uværet så oppfordrer vi til å opptre varsomt. Det er enorme naturkrefter i sving, og liv og helse går foran alt. Det kan være direkte livsfarlig og oppholde seg utendørs når taksteiner, trær og annet farer igjennom luften.

Mange er underforsikret
Stormen «Nina», som herjet på samme tid for et år siden, fikk et skadeomfang på rundt en halv milliard kroner. DNB fikk inn overraskende mange saker der garasjer og uthus ikke var forsikret. «Nina» avslørte at mange glemmer å ta med for eksempel uthus og garasjer i hus- og villaforsikringen
.

-
Å inkludere garasje eller uthus i en husforsikring er en nesten ubetydelig utgift, men hvis uhellet er ute kan kostnaden blir svært stor. Derfor er det viktig at man er nøye med å få med alt når man skal forsikre egen bolig.

Voll oppfordrer derfor alle til å gå over forsikringen ved jevne mellomrom, og særlig når du for eksempel flytter eller det skjer store omveltninger i livssituasjonen din. De færreste har regnet på hva det koster å erstatte møbler, garderoben med vanlige klær, pentøy, sportsutstyr, laptopen, ipaden, mobiltelefonen, stereoanlegget, hvitevarer, bøker og alt annet av eiendeler. De fleste eier mer enn de tror, og det er det viktig å få med i forsikringen slik at utbetalingen blir riktig om uhellet skulle være ute.

Gode råd om sikring ved storm

1.   Sørg for at konstruksjoner med stort vindfang er forsvarlig forankret.

2.   Båter i opplag, levegger og garasjer med åpen port blir fort ofre for vindens herjinger.

3.   Husk at løse gjenstander skal sikres, da disse kan skape farlige situasjoner.

4.   Alle bygg under oppføring bør sikres ekstra godt.

5.   Vær forsiktig med ild i områder der det er tørt. I kraftig vind spres ilden fort.

6.   Hold deg innendørs når vinden er på det sterkeste pga flygende gjenstander.

For kunder som har spørsmål om husforsikringen eller annet er vår skadeservice er tilgjengelig på telefon 04818 / +47 915 04818 hele døgnet alle dager.

Oversikt over noen av de verste stormene de siste årene:
Navn
                    Tidspunkt                             Antall skader        Skadeomfang
«Dagmar»            Januar 2011                        20329                    1 375 037 000

«Nina»                 januar 2015                         13144                    622 951 000
«Berit»                 November 2011                   5837                      438 790 000

«Frida»                August 2012                        1840                      359 347 000
«Ole»                   Februar 2015                       2879                      230 945 000
«Hilde»                November 2013                   2553                      175 052 000