Pass deg for i morgen

22. desember er den farligste dagen å kjøre bil på i hele året. Det viser en analyse av kollisjoner blant personbiler i perioden 2006-2010.

22.desember kollideres det 76 prosent mer enn de andre dagene i løpet av året. I forhold til andre dager i desember er det over 56 prosent flere kollisjoner den 22. desember, og det smeller oftest mellom klokken tolv og fem på dagen. Da skjer en av tre trafikkulykker på årets bulkedag. 56 prosent av ulykkene den 22. desember skjer i byer.

Selv om 22. desember tradisjonelt er den verste ulykkesdagen var det i fjor flest kollisjoner 23. desember (1939 stk 23. desember mot 1741 stk 22. desember). Det kan nok komme av at det var særlig kaldt vær og glatt vinterføre på lillejulaften i store deler av landet. I tillegg holder stadig flere butikker og kjøpesenter åpent til sent på lillejulaften, slik at vi utsetter siste rest av julehandelen til siste liten.

- Stress ned og tilpass farten til juletrafikken. Du kommer sjelden fortere frem om du forsøker å kjøre gjennom bilen foran. Påkjørsler bakfra er hyppig forekommende før jul, sier skadedirektør Anne Stine Mollestad i DNB Skadeforsikring.

Når julestresset virkelig tar oss, lar vi aktsomheten fare. De fleste ulykkene denne dagen er mindre alvorlige hendelser som for eksempel bulking av forskjellige varianter. Statistikk basert på skademeldinger fra forsikringsselskapene viser at de fem ulykkesårsakene på topp er rygging (20,1 prosent), eneulykker (16,9 prosent), påkjørsler bakfra (16,5 prosent), påkjørt parkert kjøretøy (13,3 prosent) og kryssende kjøreretninger i kryss (11,0 prosent).

- Ikke la julestresset ta julebudsjettet. Kjør forsiktig og vis hensyn i trafikken. Vær også oppmerksom på fotgjengere, for vi er nå inne i den mørkeste perioden i året. Spesielt voksne bør bli bedre til å bruke refleks, er oppfordring fra skadedirektør Anne Stine Mollestad.

Fem råd før du starter bilen i julestresset:

1. Skrap bilvinduene fri for is før oppstart, slik at du har sikt i alle retninger, ikke kun et tittehull fremover
  2. Sørg for å ha ren bil med rene vinduer og lykter, slik at du ser og blir sett
  3. På parkeringsplasser gjelder vanlige trafikkregler
  4. Mange er stresset, vær hensynsfull, kjør defensivt og smil
  5. Stable pakkene fornuftig inn i bilen, slik at du ikke mister sikten bakover – ryggekollisjoner forekommer hyppig i disse førjulsdager

Kontaktpersoner:
Skadedirektør DNB Skadeforsikring, Anne Stine Mollestad, tlf. 934 80 096