• DNB ASA/

PCI Biotech vant både DnB NORs millionpris og Folkets pris: Utvikler legemiddel som kan forsterke effekten av cellegift opp mot hundre ganger

PCI Biotech (Lysaker) ble den store vinneren i DnB NORs innovasjonspris’ nasjonale finale i Marmorhallen i Oslo i dag, tirsdag 6. september. Bedriften har i samarbeid med Radiumhospitalet utviklet og patentert en metode og et lysfølsomt legemiddel som muliggjør lokal behandling av kreftsvulster. Ved å bruke denne metoden kan effekten av cellegift forsterkes opp mot hundre ganger.

Høyrepolitiker og jurymedlem Per Kristian Foss overrakte først Folkets pris på 100.000 kroner, som var avgjort ved avstemning på nett og via SMS. Deretter ble det klart at PCI Biotech også hadde vunnet førstepremien på 1 million kroner. Konsernsjef i DnB NOR og jurymedlem, Rune Bjerke, overrakte millionprisen etter at næringslivsmann og jurymedlem Paul Chaffey hadde lest opp juryens begrunnelse.

-En av tre rammes av kreft
Adm. dir. i PCI Biotech, Per Walday, som mottok prisene på vegne av bedriften, sa at en av tre blir rammet av kreft og at arbeidet deres derfor er viktig for mange.
-Dette er noe vi har jobbet med lenge og som vi skal jobbe videre med, sa han og takket alle som har bidratt.

Nyskaping viktig
DnB NORs mål med innovasjonsprisen er å motivere til innovasjon, vekst og nyskaping.
-Innovasjonsprisen er vårt bidrag til noe som er svært viktig for Norge, nemlig innovasjon. Dette er viktig for oss. Skaperkraften i Norge er også med på å bestemme vår posisjon som bank, sa Rune Bjerke.

Andre- og tredjeplass
Controll Cutter fra Tananger i Rogaland vant andrepremien på 100.000 kroner for en ny metode for akutt kutting av ankerkjetting på fartøy.
Sensor Developments fra Sandefjordfikk tredjepremien på 50.000 kroner for LinX, en plattform utstyrt med en helt ny teknologi som kan måle om oljebrønner fungerer som de skal, samt innhenter informasjon som gjør det mulig å forstå hva som rører seg i området rundt dem.

Juryen
Juryen som kåret de nasjonale vinnerne, besto av Berit Kjøll (juryformann), Shazad Rana, Rune Bjerke, Siv Jensen, Kjell A. Storeide, Per Kristian Foss og Paul Chaffey.

God deltakelse
Ti bedrifter deltok i den nasjonale finalen i dag etter at hele 716 hadde meldt seg på konkurransen før fristen gikk ut 15. mars i år. 33 av disse 716 gikk videre til syv regionale finaler. De syv vinnerne her fikk en premie på 200.000 kroner hver samtidig som de kvalifiserte seg til en plass i den nasjonale finalen. De resterende tre finalistene ble nominert i etterkant fordi de også hadde ideer som kvalifiserte til en plass i den nasjonale finalen, såkalte wildcards. Både PCI Biotech og Control Cutter var wildcards.

Anerkjent konkurranse
Årets konkurranse er den åttende i rekken etter at DnB NORs innovasjonspris ble lansert i 2003. Etter årets konkurranse har cirka 3.700 ideer kjempet om DnB NORs innovasjonspris, som blir sett på som en av Norges viktigste.

Bilder fra den nasjonale finalen og av vinnerne finner du her:

Kontaktpersoner:

Kontaktperson i PCI Biotech: Anders Høgset, tlf. 913 47 021
Kontaktperson i Control Cutter: Petter Birkeland, tlf. 995 17 630
Kontaktperson i Sensor Developments: Kjetil Borgersen, tlf. 917 45 836
Informasjonsdirektør i DnB NOR, Thomas Midteide, tlf. 962 32 017

Denne meldingen er sendt til deg fra DnB NOR. Hvis du vil strykes fra våre lister, vennligst send en e-post til kommunikasjon@dnbnor.no

Besøk oss på dnbnor.no