Siste frist for BSU i år

Har du fått penger til jul som du kan sette av til sparing? Fristen nærmer seg dersom du skal rekke å få med deg både skattefradrag i år, god sparerente, og egenkapital til boligkjøp.

BSU er Norges beste spareordning for deg under 34 år. BSU, boligsparing for unge, er en spareordning som er forbeholdt unge for å bygge opp egenkapital til kjøp av bolig. I mars i år kom det nye regler fra Finanstilsynet som krever at alle må ha ti prosent egenkapital ved kjøp av bolig. Mange får hjelp av foreldre, enten i form av tilleggssikkerhet eller som pengegaver. Ved å sette pengene inn på BSU-kontoen yngler de ekstra. For hver hundrelapp du sparer sponser staten deg med 20 kroner hvis du har skattbar inntekt. Sparer du 5.000 kroner, får du 1.000 kroner av staten, og sparer du maksbeløpet på 20.000 kroner per år, får du hele 4.000 kroner av staten i form av skattelette.

- Dette er Norges beste spareordning. I DnB NOR har antall BSU-konti økt med nesten 50 prosent siden i fjor. Økningen har skjedd etter at Finanstilsynet skjerpet kravet til egenkapital ved låneopptak. Mange unge har nå våknet og startet BSU-sparing, sier Karin Bing Orgland, konserndirektør i DnB NOR.

For å fylle opp årets BSU-kvote og sikre deg skattefradrag på årets inntekt må du forte deg. Fristen for å overføre penger til BSU-kontoen i DnB NOR går ut på nyttårsaften kl. 22.00

Kontaktperson:
Informasjonssjef DnB NOR, Aud-Helen Rasmussen, tlf. 911 36 371

------------------------
DnB NOR er Norges ledende finanskonsern med 2,3 millioner personkunder og over 200 000 bedriftskunder. Vi finnes på over 200 steder i Norge, og tilbyr også banktjenester i dagligvarebutikker og postkontor over hele landet. Konsernet har rundt 14.000 ansatte, og er Norges største verdipapirforetak og Norges ledende eiendomsmegler. DnB NOR er partner for norsk næringsliv i utlandet og for store utenlandske selskaper i Norge gjennom et internasjonalt nettverk med 13 filialer og representasjonskontorer. Konsernet har en forvaltet kapital på 2 141 milliarder kroner.