Sommervarme gir lyn og torden

- Trekk ut kontakten når tordenværet står på som verst eller hvis du du drar bort i helga, råder skadeleder i DNB Skadeforsikring, Anne Stine Eger Mollestad.

På østlandet her det de siste dagene vært høye temperaturer og mye fuktighet. Det er perfekte forhold for lyn og torden.

Sintef har registrert at gjennomsnittet for de ti siste årene har ligget på rundt 115 000 lynnedslag i året, og mesteparten av aktiviteten skjer vanligvis i juli og august, men godt vær på forsommeren fører gjerne til at sesongen for lyn og torden starter tidligere.

De vanligste lynskadene skjer som følge av overspenning i nettet. Elektronisk utstyr og hvitevarer som er koblet til strømkontakter er utsatt. De vanligste skadene skjer på PC, fjernsyn, varmepumper, kjøleskap/frysebokser og alarmanlegg.

- De aller færreste boliger har lynavledere, og påbudet om overspenningsvern i hjemmet kom ikke før i fjor, så det er fortsatt svært få boliger som har sikret seg mot lynskader. Derfor anbefaler vi å trekke ut kontakten hvis det er meldt lyn eller hvis du drar bort, sier Eger Mollestad.

Dessverre har det gått liv tapt som følge av lynnedslg, men det er likevel svært sjelden at mennesker blir skadet eller drept av lyn direkte. Bare en person blir gjennomsnittlig drept av lyn hvert år i Norge.

- Husk at lynet gjerne slår ned i høyeste punkt. Unngå derfor å oppholde deg på steder der hodet stikker opp og blir det høyeste punktet, som for eksempel på store, åpne sletter når du spiller golf eller når du bader i havet. Det kan også være risikabelt å søke ly under enslige utstikkere som f.eks store trær, eller å befinne seg på sjøen med båt uten lynavleder. Men hvis du tar de rette forholdsreglene, bør ikke lyn være farlig, sier Eger Mollestad.

Lyn på sommeren fører også til en rekke branntilløp, og er en viktig årsak at sommermånedene topper brannstatistikken. Innrapporterte tall fra forsikringsselskapene viser at det har blitt meldt om svært mange skader som følge av lyn de siste årene. Forsikringsselskapene regner med å få inn rundt 10 000 skadesaker til en kostnad av rundt 200 millioner kroner i løpet av året.

Innboforsikring og villaforsikring dekker skader et lyn kan forårsake. Dette gjelder både skader på elektriske artikler og på bygninger. Blir skadene så store at det utvikler seg brann – dekkes både tapte gjenstander og utgifter til å bo ett annet sted når boligen blir bygget opp igjen.

Kontaktpersoner:
Skadeleder Anne Stine Eger Mollestad, tlf. 934 80 096