Sørlandets tur til å få ekstremværet på besøk

Det er spådd sterk storm og kraftig vind når stormen ”Emil” nå er på veg inn over Sørlandet. Kysten av Vest-Agder vil bli hardest rammet ifølge prognosene.

Vi har opplevd uvanlig mye ekstremvær i Norge i løpet av de siste månedene. Ifølge FNO har forsikringsselskapene så langt fått inn 9400 skademeldinger etter orkanen "Dagmar" som herjet på vestlandet i jula. Anslått samlet erstatningsbeløp for de innmeldte skadene er 564 millioner kroner, og gjennomsnittlig erstatning ligger på rundt 60 000 kroner. Skadeerstatningene etter uværet ”Berit” som rammet Nordland før jul anslås nå til om lag 275 millioner kroner.

- Stormene ”Berit” og ”Dagmar” har gjort enorme skader, og selv om ”Emil” neppe vil bli like sterk, blir uværet ekstremt til å være i denne regionen. Det kan føre til hustak blåser ned og at løse gjenstander kan suse gjennom i luften. Det er viktig og raskt å sikre gjenstander som kan bli tatt av vinden, som for eksempel trampoliner, hagemøbler, utsatte trær eller annet som vinden kan ta med seg. Det er også viktig å sjekke at fritidsbåter er tjoret fast tilstrekkelig, sier skadeleder, Anne Stine Eger Mollestad i DNB Skadeforsikring.

- Om det skulle oppstå skader i uværet så oppfordrer vi til å opptre varsomt. Det er enorme naturkrefter i sving, og liv og helse går foran alt. Det kan være direkte livsfarlig og oppholde seg utendørs når taksteiner, trær og annet farer igjennom luften.

Eger Mollestad advarer også mot å oppsøke havet eller å gå for nær når stormen setter inn.

- Mange synes det er spennende med uvær og oppsøker derfor utsatte plasser. Bølger i slikt vær er uberegnelige og farlig, og bråttsjø kan fort kan nå deg om du står for nær. Vi har allerede opplevd tragiske ulykker der folk har blitt skylt på havet.

For kunder som har spørsmål om husforsikringen eller annet er vår skadeservice er tilgjengelig på telefon 04818 / +47 915 04818 hele døgnet alle dager.

Bilder av Anne Stine Eger Mollestad finner du her:

Skadeleder DNB, Anne Stine Eger Mollestad, tlf 934 80 096
Kommunikasjonsrådgiver i DNB, Vidar Korsberg Dalsbø, tlf 993 80 389

Denne meldingen er sendt til deg fra DNB. Hvis du vil strykes fra våre lister, vennligst send en e-post til kommunikasjon@dnb.no

Besøk oss på dnb.no