Tar ikke jula på krita

Nordmenn tar ikke jula på krita. Bare 19 prosent bruker kredittkortet i julehandelen selv om beløpet vi bruker på julegaver har økt jevnt fra 2006 og frem til i dag, viser en landsdekkende undersøkelse som Synovate har utført for DNB.

I år forventer Ola og Kari Nordmann å bruke i gjennomsnitt 7000 kroner på julegaver. Folk bosatt i Østfold, Vestfold og Telemark vil bruke mest sett i forhold til resten av landet

Kun 5 prosent har satt opp eget budsjett for julehandelen.
-Det bør flere gjøre, slik at de unngår å bruke mer enn økonomien deres tåler. Planlegging er godt betalt arbeid, konstaterer konserndirektør i DNB, Karin Bing Orgland.

Av alle spurte sier 19 prosent at de skal bruke kredittkortet på hele eller deler av julehandelen, en andel som har holdt seg relativ stabil fra 2008 og frem til i dag. Hele 24 prosent av mennene har planer om å bruke kredittkortet på hele eller deler av årets julehandel, mot bare 15 prosent av kvinnene. Knapt 2 prosent av alle spurte skal benytte kredittkortet og betale regningen over flere måneder.

Geografisk finner vi store forskjeller i andelen som skal bruke kredittkortet på hele eller deler av julehandelen. Hele 29 prosent i Akershus og 26 prosent i Hordaland/Sogn- og Fjordane skal bruke kredittkortet. I Nord-Norge skal kun 4 prosent bruke kredittkortet.

Netthandel
-I DNB erfarer vi at kredittkortkundene faktisk ikke handler for mer med kortet i desember enn de gjør i gjennomsnitt de andre månedene i året, og det er for så vidt bra. Det betyr at de ikke tar jula på krita. På den annen side så vet vi at stadig flere handler julegavene på nettet, og da er kredittkortet uten tvil det sikreste betalingsmidlet, mener Bing Orgland.

Også Tone Hoddø Bakås i Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) anbefaler kredittkort til netthandel. Hun mener det er lettere å ha kontroll på hva du har handlet på nett ved å lese fakturaen for kredittkortet enn om du må sjekke transaksjonene på ditt vanlige bankkort.

-Mange forbrukere er ikke er klar over den viktige forskjellen mellom kredittkort og debetkort. Hvis du bestiller varer som aldri kommer, eller blir svindlet, kan du oppdage det før pengene er trukket fra kontoen din hvis du har handlet med kredittkort. Det er mye enklere å bestride en faktura enn å få tilbake penger som allerede er utbetalt, sier hun.

Bilder av konserndirektør i DNB, Karin Bing Orgland, finner du her:

Informasjonssjef i DNB, Aud-Helen Rasmussen, tlf. 911 36 371

Denne meldingen er sendt til deg fra DNB. Hvis du vil strykes fra våre lister, vennligst send en e-post til kommunikasjon@dnb.no

Besøk oss på dnb.no