Tusen har signert lån elektronisk

Nordmenn har kastet seg over en helt ny og enkel teknologi for å signere lån. Kort tid etter at tilbudet kom har bankkunde nummer tusen tatt opp lån uten å røre et papir.

- Dette forteller oss at norske bankkunder er mer enn klare for enkle, elektroniske løsninger. De fleste av kundene våre er allerede på nett, og da forventer de at vi skal tilby dem enkle elektroniske løsninger, fastslår konserndirektør Karin Bing Orgland i DnB NOR. I løpet av et år eller to forventer hun at flertallet av kunder som skal refinansiere eller utvide lån vil velge denne løsningen. En stor andel av låneutbetalingene til personkunder gjelder refinansiering. Fordelene ved å signere lånepapirer elektronisk er åpenbare. Kundene som benytter seg av løsningen, slipper å styre med postgang og papirmølle, de slipper å gå i banken for å signere papirene, og de får lånet raskere utbetalt. Ny teknologi DnB NOR tok i bruk den nye teknologien for en måned siden. Tusen nordmenn har allerede signert lånepapirene sine uten å bruke penn og papir. Kunde nummer tusen var fra Oslo og skulle refinansiere boliglånet sitt. Banken bruker elektronisk signering med BankID, og har utviklet teknologien i samarbeid med BBS. Flersignaturløsninger gjør at både låntaker og medlåntaker kan logge seg på DnB NORs nettbank ved hjelp av sin BankID og signere lånepapirene elektronisk. I dag er det kun DnB NOR som kan tilby denne løsningen. DnB NOR samarbeider også med Statens kartverk om elektronisk tinglysning av pantedokumenter. Når elektroniske pantedokumenter er på plass på nyåret, vil kundene slippe å ha vitner til å skrive under på nye panteretter fordi de da vil kunne både identifisere seg og signere elektronisk ved hjelp av BankID. Dermed vil tilbudet omfatte også kunder som skal utvide lånet basert på ny sikkerhet - i tillegg til kunder som skal refinansiere.

Tags: