Ulstein Power & Control har Vestlandets beste forretningsidé

Ulstein Power & Control har Vestlandets beste forretningsidé. Bedriften ble tildelt DNBs regionale innovasjonspris på 200.000 kroner for skipsbroløsningen sin på Vitensenteret i Bergen tirsdag 5. februar.

Bedriften har utviklet et konsept for en moderne skipsbro som setter mennesket i sentrum og som dermed er bedre egnet til i forhold til sikkerhet og komplekse operasjoner. Arbeidsstasjonene på broen er for eksempel utformet med tanke på å unngå trøtthet

Jurymedlem og divisjonsdirektør for DNB Bergen/Hordaland, Katrine Trovik, overrakte prisen til produktsjef Arne Ove Rødstøl og ønsket bedriften lykke til videre i konkurransen.

Videre til nasjonal finale
Som vinner av den regionale finalen for Vestlandet (Sogn og Fjordane, Hordaland og Møre og Romsdal) har bedriften også kvalifisert seg til DNB Innovasjonspris' nasjonale finale, som i år avholdes i Trondheim 12. mars, hvor førstepremien er på hele 1 million kroner.

Produktsjef i Ulstein Power & Control, Arne Ove Rødstøl, er storfornøyd med at bedriften vant DNBs regionale innovasjonspris.
-Det er viktig for oss å få en slik pris. Det bidrar til at andre ser hvilket arbeid vi gjør, at vi kan bidra til å gjøre båter sikrere. Penger er selvfølgelig kjærkomne i ethvert forskings- eller utviklingsprosjekt, men anerkjennelsen er kanskje vel så viktig. I Trondheim må vi bare kjøre på og gå inn for å vinne, men bare det å få delta, treffe andre innovatører og dra lærdom av andres erfaringer er jo en seier i seg selv, sier han.

Ny standard for næringen
I juryens begrunnelse heter det blant annet at ”ideen er kunnskapsdrevet og kan bidra til å forsterke norsk næringsutvikling og bidra til å løfte en hel bransje. Ideen tar utgangspunkt i Norges naturgitte fortrinn og er innenfor en industri med lange tradisjoner og kan bidra til at Norge beholder et globalt fortrinn. Den vil sette en ny standard innenfor næringen, som er en av de viktigste i Norge. Ideen vil kunne bidra til at både mennesker og materielle verdier beskyttes bedre.”

Ulstein Power & Control vant den regionale innovasjonsprisen i sterk konkurranse med følgende bedrifter:

• Aquiloz AS fra Bergen med et system for å omdanne værdata til mer presise produksjonsplaner for vindparker.
  • Microtherm AS fra Aurland med produksjon av aktive pozzolaner som supplement til sement for redusert CO2-utslipp.
  • Cruise Ventures AS fra Veitastrond med ”SeaWalk” , en fleksibel flytende cruisekai.

Juryen besto av juryformann Vidar Grønnevik (investor), Bill Schjelderup (Bergen energi), Svein Anders Dahl (Bergen Vitensenter), Nina Broch Mathisen (Innovasjon Norge, Hordaland), Erik Langseth (Sperre Mek AS), Gunnar Bakke (Bergen Kommune) og Katrine Trovik (DNB Bergen/Hordaland).

Produktsjef i Ulstein Power & Control, Arne Ove Rødstøl, tlf. 90767640
Kommunikasjonsrådgiver i DNB, Marit E. Giske, tlf. 90929940

Denne meldingen er sendt til deg fra DNB. Hvis du vil strykes fra våre lister, vennligst send en e-post til kommunikasjon@dnb.no

Besøk oss på dnb.no