Vekst og rekordsoliditet i usikre tider

DNBs resultat for tredje kvartal 2020 var 5 546 millioner kroner, noe som var 513 millioner kroner lavere enn i tilsvarende periode i fjor. Til tross for at usikkerheten fortsatt er høyere enn normalt, opplever banken høy aktivitet og god vekst.

Selv om COVID-19 og smitteutviklingen i samfunnet fortsatt gir grunn til bekymring, fortsatte norsk økonomi å hente seg inn i tredje kvartal. DNBs aktivitetsnivå var mindre påvirket av pandemien enn ventet i dette kvartalet.

– Banken står fjellstøtt og gjeninnhentingen av norsk økonomi har på flere områder gått raskere enn mange hadde fryktet. Derfor har vi i dette kvartalet hatt muligheten til å hjelpe mange av kundene våre med boligdrømmer eller investeringer i deres bedrifter. Utlånsveksten til personkunder og små- og mellomstore bedrifter har vært spesielt god, med vekst i kvartalet på henholdsvis 1,4 og 1,8 prosent, noe vi ikke så for oss for et halvt år siden, sier konsernsjef Kjerstin Braathen.

Lavere renter og høy aktivitet

Netto renteinntekter var på 9 298 millioner kroner i tredje kvartal. Dette var 686 millioner mindre enn i tilsvarende kvartal året før, og henger sammen med rekordlave renter i Norge og internasjonalt.

– Det lave rentenivået påvirker alle banker, også DNB. I månedene etter nedstengning har vi hatt mye mer kundekontakt enn normalt, og behovene har vært svært varierte. Selv om noen fortsatt sliter, er det også mange som har åpnet dørene og er tilbake på jobb. Den rekordlave renten har gitt personkundene økt kjøpekraft, noe som samtidig skaper muligheter og vekst for en stor del av bedriftskundene våre, sier Braathen.

De såkalte provisjonsinntektene var 2 372 millioner kroner i tredje kvartal, og 49 millioner høyere enn i tilsvarende kvartal i fjor. Dette er inntekter som er knyttet til aktivitetsnivået blant DNBs kunder på ulike områder. DNB Livsforsikring og tilknyttede selskaper som Fremtind bidro også positivt til resultatet.

– Vi ser at aktiviteten hos kundene er høy på områder som fondssparing, kapitalinnhenting og eiendomsmegling. Det nyter også vi i DNB godt av gjennom økte inntekter, sier Braathen.

Totalt sett landet andre inntekter på 4 109 millioner kroner, ned 449 millioner fra tilsvarende kvartal i fjor. Nedgangen skyldes i hovedsak lavere kursgevinster på finansielle instrumenter.

Lavere tap

DNBs tapsavsetninger i kvartalet beløp seg til 776 millioner kroner, og var 471 millioner lavere enn i tilsvarende kvartal i fjor. Tapsavsetningene til oljerelaterte næringer utgjorde 1 037 millioner, men ble noe oppveiet av 360 millioner kroner i tilbakeføringer for personkunder. Dette skyldes en meget robust kundeportefølje.

Situasjonen er fortsatt krevende innenfor deler av oljerelatert næring. Olje, gass og offshore står for mer enn 60 prosent av konsernets tapsavsetninger hittil i år.

– Det er fortsatt stor usikkerhet knyttet til hvordan både pandemien og økonomien vil utvikle seg. Vår oppgave er å støtte kundene våre med kapital og kloke råd, og det har vi gode forutsetninger for å klare også i fortsettelsen, sier Kjerstin Braathen.

DNBs soliditet er rekordhøy med en ren kjernekapitaldekning på 18,9 prosent. Banken har innkalt til en ekstraordinær generalforsamling for å ta stilling til fullmakt til styret om en eventuell utbetaling av utbytte (se egen melding).

Finansielle nøkkeltall for tredje kvartal 2020 (sammenlignet med tall for tilsvarende kvartal i 2019)

• Driftsresultat før nedskrivninger og skatt utgjorde 7,7 milliarder kroner (8,9)
  • Resultatet var 5,5 milliarder kroner (6,1)
  • Resultat per aksje ble 3,41 kroner (3,64)
  • Egenkapitalavkastningen ble 9,5 prosent (10,9)
  • Kostnadsgraden var 42,5 prosent (38,8)
  • Ren kjernekapitaldekning var 18,9 prosent (18,3)

Forventet skatteprosent for 2020 ligger uendret på 20 prosent, og for 2021 og 2022 er ny forventning 23 prosent.

Detaljer om DNBs resultater finner du på ir.dnb.no.

For ytterligere informasjon:
Rune Helland, leder for Investor Relations, tlf. 23 26 84 00 / 97 71 32 50
Thomas Midteide, konserndirektør for kommunikasjon, tlf. 96 23 20 17

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven § 5-12.