Vipps, så er billetten i boks!

Nå kan du velge Vipps som betalingsmåte når du kjører kollektivt i Oslo/Akershus og kjøper billett i Ruter-appen.

- På et år har Vipps har endret måten vi gjør opp på. Nå skal Vipps revolusjonere hverdagsbetalingen, og Ruter er et godt eksempel på en tjeneste som matcher perfekt med Vipps.  Dette er bare begynnelsen av en rekke spennende kunder som skal begynne å bruke Vipps som betalingsmetode fremover, sier Vipps-sjef Rune Garborg.

Dette er en såkalt «app i app»-løsning. Du må fortsatt laste ned den populære Ruter-appen for å velge billett-type, men i motsetning til tidligere trenger du ikke knytte et betalingskort opp mot Ruter-appen. Når du skal betale kan du nemlig velge Vipps. Da er det bare å logge på med Touch ID og betale i Vipps. Billetten ligger, som før, i Ruter-appen.

- RuterBillett-appen har fått en ny, enkel, og innovativ betalingsløsning for kjøp av billett via mobilen. Ruter er den første aktøren som integrer Vipps i en app i Norge, sier Christian Fjær, ansvarlig for nye salgskanaler og betalingsløsninger i Ruter.

- Målet med å inkludere flere betalingsmiddel i RuterBillett er å gi kundene mulighet til å betale billetten på den måten de foretrekker. RuterBillett-appen har frem til i dag kun hatt mulighet betaling via kredittkort, men vi ser at utviklingen innen betalingsløsninger tilsier at kundene forventer å ha flere alternativer i fremtiden.

Har over 2 millioner nedlastinger
Folk har tatt imot Vipps med åpne armer siden appen ble lansert på forsommeren 2015. Vipps er tilgjengelig for alle, ikke bare DNB-kunder. Den fungerer for både iOS, Android og Windows Phone. Appen har gjort det enklere til folk å betale tilbake penger du skylder og enklere å gi pengegaver. Nå blir Vippsing også en del av hverdagsbetalingen, og skal bidra til å forenkle betalingen både på nett og i butikk.

- Vipps har etablert seg som den suverent mest brukte appen for vennebetaling med over 2 millioner nedlastinger. Nå har vi fullt fokus på å utvikle Vipps til å omfatte hverdagsbetaling. Vi tror at utrykket «å vippse» vil bli et like vanlig utrykk som «å dra kortet» i løpet av det kommende året, sier Rune Garborg.

- Vipps er enkel i bruk og egner seg veldig godt til hverdagsbetaling, derfor har det vært viktig å få på plass betalingsløsninger i butikker og tjenester som folk bruker ofte. I løpet av sommeren og høsten vil Vipps kunne benyttes til å betale for varer og tjenester på en rekke brukersteder, og listen over plasser der du kan benytte Vipps øker for hver dag som går.

NB! For å få tilgang til Vipps må man laste ned oppdateringen i Ruter-appen.

Vidar Korsberg Dalsbø
Kommunikasjonsrådgiver DNB