Vipps-sjefen vil gjøre papirfakturaen til historie

- Det er et paradoks at det sendes ut over 160 millioner papirfakturaer i Norge hvert år, i et av verdens mest digitaliserte land. Vår ambisjon er å gjøre papirfakturaen overflødig i løpet av to år, sier Vipps-sjef Rune Garborg i DNB.

DNB lanserer om kort tid Vipps Faktura – en enkel løsning for bedrifter som vil sende faktura til kundene sine rett i Vipps. Løsningen gjør at kunden slipper å taste inn kontonummer, KID og beløp – alt er ferdig utfylt og fakturaen betales med noen få tastetrykk direkte på mobilen.

I følge en beregning fra Visma, koster papirfakturaene samfunnet 21,3 milliarder hvert år. I korte trekk fungerer dagens system med papirfaktura slik:

•  En kunde kjøper en vare/tjeneste og det registreres i bedriftens IT-system
  •  Bedriften printer ut en papirfaktura, legger den i konvolutt og postlegger denne
  •  Kunden mottar faktura i posten, logger seg inn i nettbanken og taster manuelt inn informasjonen (KID, kontonummer, beløp etc.)
  •  Fakturaen betales og det registreres tilbake i bedriftens IT-system
  •  Dersom kunden ikke betaler, sendes det ut purring – også i posten (dette skjer i følge Lindorrff med ca. 10% av alle fakturaer)

- Dette er rett og slett både dyrt, komplisert og gammeldags. Mange bedrifter bruker i dag alt for mye tid og penger på å ta seg betalt for varer og tjenester. Og forbrukerne må streve med håpløst lange KID-nummer, som dessuten fører til masse feiltasting. I tillegg kommer alle purringene, gebyrene og inkassosakene som følge av slurv og forglemte regninger. Norge er overmodent for å skrote papirfakturaen, sier Garborg.

Årlig går det 164 millioner A4-ark med til fakturaer, pluss ca. 82 millioner A4 til å produsere konvoluttene de sendes i. Til sammen blir det 246 millioner ark. Stablet oppå hverandre blir den årlige mengden papirfakturaer et tårn på over 22 kilometer. Det er omtrent det dobbelte av høyden passasjerfly opererer i.

Naturvernforbundet er med sine snart 23 000 medlemmer Norges største miljø- og naturvernorganisasjon. Hvert år skal alle medlemmene betale en faktura for medlemskontingenten

- Vi opplever en sterk medlemsvekst, og vi gleder oss til å kunne tilby våre medlemmer en løsning der kontingenten kan betales via Vipps. Det vil gjøre det enklere og raskere for våre medlemmer å betale kontingenten, samtidig som organisasjonen sparer kostnader. Dermed blir det mer igjen til naturvernarbeid, sier leder i Naturvernforbundet, Silje Lundberg.

- Redusert forbruk av papir sparer både naturen, miljøet og klimagassutslipp ved transport. Det er spennende når ny teknologi gir oss de gode løsningene.

- Tenk på alt papiret vi bruker, alle timene det tar og hvor mye det koster oss i gebyrer og porto. Det er ingen grunn til at vi skal bruke papirfaktura i 2016. Vår ambisjon er å gjøre det billigere for bedrifter å ta betalt, enklere for forbrukerne å betale, og bedre for miljøet – samtidig, fastslår Garborg.

Rune Garborg
Vipps-sjef