Vipps tar toget

DNB og NSB har i dag inngått avtale om Vipps i NSB-appen, og snart blir billettkjøpet både raskere og enklere for millioner av nordmenn.

- Kundene ønsker og forventer gode løsninger som er lett tilgjengelig og lette å bruke. Dette tilbyr vi nå dobbelt opp, når NSB og DNB går sammen, sier konsernsjef i NSB, Geir Isaksen.

- Vipps har allerede etablert seg som den desidert mest brukte appen for vennebetaling. Nå utvikler vi Vipps til å omfatte hverdagsbetaling. Vi ser nesten ingen begrensninger for hvordan Vipps kan brukes fremover, og nå ønsker vi å gjøre det enklere å kjøre kollektivt. Med Vipps vil kjøpet av togbilletten gå på skinner, sier konsersjef i DNB, Rune Bjerke.

Avtalen innebærer at den populære NSB-appen også tilbyr Vipps som betalingsløsning, slik at kunden kun trenger å forholde seg til én app for å gjennomføre hele billettkjøpet. Både NSB-appen og Vipps har allerede rundt halvannen millioner nedlastinger hver og det gjør denne avtalen til en av de største digitale samarbeidsavtalene mellom to etablerte aktører i Norge.

Vipps vil fungere som betalingsløsning for alle billetter som selges i NSB-appen, inkludert Ruter-billetter og periodebillett for buss i kombinasjon med tog i flere fylker. Løsningen vil komme i markedet fra sommeren 2016.

- I fjor tok nordmenn toget med NSB over 65 millioner ganger. Appen vår er lastet ned rundt 1, 4 millioner ganger og hele 30 prosent av NSBs billettsalg gjøres nå via billettappen, forteller leder for salg og forretningsutvikling i NSB, Kristin Kjøge Jansson. Dette er gode tall som betyr at mer en hver fjerde kunde kjøpte billett via NSB-appen.
- Vi vet at selvbetjente og digitale kunder er fornøyde kunder og med ved å tilby en mye brukt og enkel betalingsløsning, tror vi at enda flere vil ta i bruk appen, understreker Jansson.

- Vipps egner seg veldig godt til hverdagbetaling på farten, derfor var NSB en viktig avtale å få på plass. Vipps er først ute med betaling på tog i Norge, og kommer til å etablere seg som betalingsløsning innenfor en rekke områder fremover, sier konstituert Vipps-sjef Rune Garborg.

For kort tid siden ble det kjent at TaxiFix har inngått avtale om bruk av Vipps for å betale taxiturer over hele landet, og forrige uke ble det kjent at Vipps også har inngått avtale om netthandel med Elkjøp.

Slik vil det fungere i NSB-appen:

1. Når du skal betale for billetten vil du får et valg om å betale i Vipps.
  2. Vipps appen åpnes Deretter taster du telefonnumeret ditt og du godtar kjøpet
  3. Og vipps så har du gyldig billett!

Kristin Kjøge Jansson, leder for salg og forretningsutvikling i NSB, mobil 416 19 191
Even Westerveld, informasjonsdirektør i DNB, mobil 400 16 744

Tags: