Windmaster Technologies har Rogalands beste forretningsidé

Stavanger-bedriften Windmaster Technologies har vunnet DNBs regionale innovasjonspris for Rogaland på 200.000 kroner. Bedriften har utviklet et radarbasert målesystem for vindparker som gjør det mulig å måle vind og turbulens opp til 300 meter over bakken uten bruk av mast.

Windmaster Technologies vant prisen i sterk konkurranse med hele fem andre bedrifter på et innovasjonsarrangement i DNB Arena i Stavanger torsdag 21. februar. Distriktsbanksjef i DNB Stavanger og jurymedlem, Lorents Nord-Varhaug (t.h.), leste opp juryens begrunnelse og overrakte prisen til daglig leder i Windmaster Technologies, Jone Sæbbø (midten).
Som regional vinner har Windmaster Technologies også kvalifisert seg til DNB Innovasjonspris' nasjonale finale, som i år avholdes i Trondheim 12. mars, hvor førstepremien er på hele 1 million kroner.

Spennende idé
Windmaster Technologies' radarbaserte målesystem for vindparker leverer sanntidskunnskap om turbulens og vind inne i parken. Dette er spennende fordi det bidrar til økt lønnsomhet gjennom mer harmonisert produksjon hvor turbinene jobber bedre sammen, med høyere oppetid, mindre slitasje og forlenget
produktsjonsliv.
I juryens begrunnelse heter det at ” ideen vil gjøre investeringer i et vedtatt satsningsområde mer lønnsomme. Løsningen vil kunne sette Norge på kartet i en annen sammenheng innen energisektoren enn det som er vanlig i dag. Løsningen kan også bidra til realisering av EUs ambisiøse mål om at 20 prosent av energiforbruket skal komme fra fornybare kilder innen 2020. I tillegg har teknologien potensial i form av videreutvikling til flere andre anvendelsesområder.”

Windmaster Technologies’ Jone Sæbbø sier at det å vinne en slik pris gir selskapet anerkjennelse for noe de har jobbet hardt med og at det er en ære å få gå videre til den nasjonale finalen hvor landets topp åtte innovasjonsbedrifter skal kjempe om hovedpremien.
-Konkurransen gir oss dessuten mulighet til å få vist frem teknologien vår til et større miljø. Vinner vi også 1 million kroner i Trondheim vil vi ha midler til å gjennomføre en stor del av planen vår for 2013. Vi samarbeider nå med en av verdens ledende institusjoner for å dokumentere de operative egenskapene til teknologien for vindkraftmarkedet, opplyser han.

Sterk konkurranse
Windmaster Technologies vant DNBs regionale innovasjonspris for Rogaland i sterk konkurranse med:

• Hansen Downhole Pump Solutions AS fra Randaberg med løsninger for pumper for dype olje- og gassbrønner som er betydelig mindre komplisert enn dagens løsninger.

• Typhonix AS fra Bryne med en ventil for å redusere trykk og separere olje fra vann uten å benytte kjemikalier.

• Reemsys AS fra Stavanger med et spesialdesignet ovalt egg, som et barn på 0-12 måneder kan plasseres inni og kunne settes ute på sjøen, hvor det vil fungere som en liten livbåt som vil holde barnet varmt, samt utstede GPS koordinater.

• West Drilling Products AS fra Stavanger med teknologi for kontinuerlig og fullrobotisert boring som gir økt forutsigbarhet i boreprosessen og bidrar til å muliggjøre fjernstyring fra land.

• Zeropex AS fra Stavanger med en trykkregulerings-turbin som kan erstatte trykkreduksjonsventiler i vannverk og prosessindustri.

Juryen
Juryen for Rogaland besto av juryformann Harald Minge (Næringsforeningen i Stavanger), Tore Christiansen (SFF), Ståle kyllingstad (IKM), Martha Kold Bakkevig (Deep Well), Hallvard Ween (NHO Rogaland) og Lorents Nord-Varhaug (DNB).

Daglig leder for Windmaster Technologies, Jone Sæbbø, tlf. 928 34 142
Kommunikasjonsrådgiver i DNB, Marit E. Giske, tlf. 909 29 940

Denne meldingen er sendt til deg fra DNB. Hvis du vil strykes fra våre lister, vennligst send en e-post til kommunikasjon@dnb.no

Besøk oss på dnb.no