Bærekraftig vekst i urolige tider

20. oktober 2022

DNB legger et sterkt tredje kvartal bak seg med et resultat på 7 575 millioner kroner, som er en økning på 692 millioner kroner sammenliknet med tredje kvartal i fjor. Høy kundeaktivitet og omstillingstakt hos norske bedrifter løfter resultatet.

Resultatet viser at aktivitetsnivået i norsk økonomi fortsatte på et høyt nivå i tredje kvartal, samtidig som det var tegn til at sentralbankens pengepolitikk bidrar til å kjøle ned økonomien.

-  Jeg er imponert av at norsk næringsliv viser en robusthet og en imponerende evne til å tilpasse seg i turbulente tider. Norske bedrifter har høyt aktivitetsnivå, noe vi ser i hele vår bedriftsportefølje. Kundene våre fortsetter den grønne omstillingen. Vi finansierte bærekraftige prosjekter for 43 milliarder kroner i dette kvartalet. Hver femte norske krone som DNB har bidratt med å hente inn i obligasjonsmarkedet har nå en bærekraftsprofil, sier konsernsjef Kjerstin Braathen.

Lønnsom vekst

Inntektene fra kundedrevne aktiviteter holder seg på et høyt nivå i kvartalet, og er opp 294 millioner kroner eller 12 prosent, sammenliknet med tilsvarende kvartal i fjor. Høyt aktivitetsnivå og vekst på alle produktområder bidrar til inntektsveksten, som er særlig sterk innen transaksjoner og betalingstjenester.

Lønnsom vekst, oppkjøpet av Sbanken og positive effekter fra reprising bidro til at bankens netto renteinntekter økte med 2 487 millioner kroner inkludert Sbanken, eller 25,5 prosent, sammenlignet med tredje kvartal 2021, og med 728 millioner kroner, eller 6,3 prosent, fra andre kvartal i år.

Solid portefølje

Bankens kundeportefølje er fortsatt svært solid, og godt bankhåndverk bidro til at netto tilbakeføringer av tapsavsetninger i kvartalet ble på 148 millioner kroner, hovedsakelig fra bedriftskunder innen olje, gass og offshore.

DNB tilrettela for bærekraftig finansiering for 43 milliarder kroner i kvartalet, og har de siste to årene finansiert grønne eller bærekraftslinkede prosjekter tilsvarende 345 milliarder kroner.  DNB er dermed godt på vei til å nå målet om å finansiere og tilrettelegge for bærekraftige aktiviteter til en verdi av 1 500 milliarder kroner innen 2030.

- Vi opplever at kundene våre er rustet til å håndtere den nye økonomiske hverdagen, men samtidig har vi stor forståelse for at noen kunder kan være bekymret for egen økonomi. Vi har rådgivere og eksperter over hele landet som er klare for å gi god rådgivning til dem som har behov for det framover, sier Braathen.

Finansielle nøkkeltall for tredje kvartal 2022 (tall for tilsvarende kvartal i 2021):

• Driftsresultat før nedskrivninger og skatt utgjorde 9,7 milliarder kroner (8,6)
  • Resultatet for kvartalet var 7,6 milliarder kroner (6,9)
  • Resultat per aksje var på 4,77 kroner (4,29)
  • Egenkapitalavkastningen var 12,7 prosent (11,4)
  • Kostnadsgraden var 40,1 prosent (40,1)
  • Ren kjernekapitaldekning (CET 1) var 18,1 prosent (19,2)

Detaljer om DNBs resultater finner du på ir.dnb.no

Rune Helland, leder for Investor Relations, tlf. 23 26 84 00 / 977 13 250

Thomas Midteide, konserndirektør for Kommunikasjon og bærekraft, tlf. 962 32 017

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven § 5-12.