DNB Bank ASA skal kjøpe tilbake inntil 0,75 prosent av selskapets egne aksjer

DNB Bank ASA har besluttet å igangsette et program for tilbakekjøp av inntil 0,75 prosent av selskapets egne aksjer, som tilsvarer 11 569 599 aksjer. Tilbakekjøpsprogrammet er vedtatt med grunnlag i en fullmakt gitt av årets ordinære generalforsamling avholdt 25. april 2023. Finanstilsynet har godkjent tilbakekjøpsprogrammet, under den forutsetning at de samlede tilbakekjøpene ikke reduserer egenkapitalen med mer enn 2,5 milliarder kroner.

Tilbakekjøpsprogrammet har til formål å optimalisere selskapets kapitalstruktur gjennom å redusere den rene kjernekapitaldekningen med om lag 0,20 prosentpoeng.

Av den totale rammen for tilbakekjøp vil inntil 0,495 prosent av selskapets egne aksjer, tilsvarende 7 635 935 aksjer, bli kjøpt på handelsplasser til en pris på mellom 10 og 300 kroner per aksje. Tilbakekjøpene skal være avsluttet innen 8. mars 2024. DNB Markets har fått i oppdrag å kjøpe tilbake aksjene på vegne av selskapet og vil beslutte når kjøpene skal gjennomføres, uavhengig av selskapet. De tilbakekjøpte aksjene vil bli foreslått slettet på selskapets ordinære generalforsamling i 2024.

På den samme generalforsamlingen vil de resterende 0,255 prosentene av aksjene – inntil 3 933 664 aksjer – bli foreslått innløst fra den norske stat ved Nærings- og fiskeridepartementet («NFD»), slik at NFDs eierandel på 34 prosent forblir uendret. Innløsningen vil bli gjort til en pris tilsvarende gjennomsnittsprisen på aksjene som kjøpes tilbake på handelsplasser, tillagt en rentekompensasjon.

Tilbakekjøpsprogrammet vil bli gjennomført i samsvar med markedsmisbruksforordningen og forordningen om tilbakekjøpsprogrammer og stabiliseringstiltak.

Selskapet eier allerede 1,65 prosent av selskapets egne aksjer, som ble kjøpt tilbake i forbindelse med de to tilbakekjøpsprogrammene som ble gjennomført mellom 17. juli og 18. oktober 2023, og mellom 19. oktober og 21. desember 2023. Alle disse aksjene vil bli foreslått slettet på selskapets ordinære generalforsamling i 2024. I tillegg vil 0,85 prosent av selskapets aksjer bli foreslått innløst fra NFD.

For ytterligere informasjon, vennligst ta kontakt med Rune Helland, leder for Investor Relations på tlf. +47 23 26 84 00 eller +47 97 71 32 50.