Forslag om fusjon med DNB ASA

DNB Bank ASA har 21. oktober 2020 avholdt styremøte der det ble vedtatt å innkalle til ekstraordinær generalforsamling 30. november 2020 for behandling av forslag om fusjon med DNB ASA.

DNB ASA annonserte 23. desember 2019 at DNB-konsernet hadde igangsatt en prosess for å fusjonere DNB ASA og DNB Bank ASA. Den 2. juli 2020 ble det informert om at Finansdepartementet hadde gitt tillatelse til å endre konsernstrukturen slik at DNB Bank ASA kan bli ny konsernspiss

Styrene i DNB ASA og DNB Bank ASA har nå signert en felles fusjonsplan, hvor det foreslås at selskapenes ekstraordinære generalforsamlinger beslutter å fusjonere de to selskapene gjennom en omvendt mor-datterfusjon, slik at DNB ASAs eiendeler, rettigheter og forpliktelser i sin helhet overføres til DNB Bank ASA. Når fusjonen er gjennomført vil DNB ASA opphøre. Samtidig mottar aksjonærene i DNB ASA én aksje i DNB Bank ASA for hver aksje de eier i DNB ASA, slik at de samlet sett overtar alle aksjene i DNB Bank ASA. Gjennomføring av fusjonen er blant annet betinget av nødvendige myndighetstillatelser. Fusjonsplanen med vedlegg, herunder styrenes felles rapport om fusjonen, vil snarlig bli tilgjengelig her. Fusjonen planlegges gjennomført medio 2021 med regnskaps- og skattemessig virkning fra 1. januar 2021.

Rune Helland, leder for Investor Relations, tlf. 23 26 84 00 / 97 71 32 50