Fortsatt solid vekst for DNB

DNBs resultat i første kvartal 2023 var 10 472 millioner kroner. Dette er en økning på 371 millioner kroner, eller 3,7 prosent, fra fjerde kvartal i 2022.

Internasjonal markedsuro preget årets første kvartal. Aktivitetsnivået i den norske økonomien var fortsatt høyt, og bidro sammen med et stramt arbeidsmarked og høy inflasjon til at Norges Bank økte styringsrenten.

– Jeg er glad for at det er mange kunder som velger oss, og at vi vokser både i person- og bedriftsmarkedet. De siste 12 månedene har vi en utlånsvekst på over seks prosent, og det er vi godt fornøyd med. Bak tallene våre ligger det tusenvis av gode kundesamtaler om investeringer og nye arbeidsplasser, og med de som har kjøpt seg ny bolig eller sin første bil, sier konsernsjef Kjerstin Braathen.

Høy aktivitet og lønnsom vekst

Utlån til kunder økte totalt med 10,8 milliarder kroner, eller 0,6 prosent, i kvartalet. Innskudd økte med 69,1 milliarder kroner, eller 4,9 prosent, i samme periode. Lønnsom vekst og høyere rentenivåer bidro til at bankens netto renteinntekter økte med 529 millioner kroner, eller 3,8 prosent, sammenlignet med fjerde kvartal i 2022.

– Flere kunder enn før tar kontakt med oss for rådgivning rundt sin økonomi. Vi ser at antall spareavtaler og månedlig sparebeløp øker, og at kundene er mer bevisst omkring plassering av sparepengene for å oppnå høyest mulig avkastning. Anerkjennelsen vi fikk i form av at Morningstar kåret oss til beste fondsselskap blir lagt merke til, og det har også vært en kraftig vekst i antall kunder som ønsker å få sin kapital aktivt forvaltet hos oss, sier Braathen.

Det har vært mye aktivitet sammen med kundene våre dette kvartalet, og inntektene fra kundedrevne aktiviteter (provisjonsinntekter) ble solide 2 634 millioner kroner og økte 1,8 prosent sammenlignet med tilsvarende kvartal i fjor. Alle produktområder, og særlig betalingsformidling og banktjenester, bidro til den solide inntekstveksten.

Den sterke etterspørselen etter finansiering av bærekraftige initiativer fortsetter. Banken skal være en pådriver for bærekraftig omstilling og finansiere og tilrettelegge for bærekraftige aktiviteter til en verdi av 1 500 milliarder kroner fram til 2030. Vi er godt på vei mot målet, og status ved utgangen av kvartalet ble totalt 423 milliarder kroner.

Bankens kundeportefølje er solid og diversifisert, og godt bankhåndverk i arbeidet med restruktureringer bidro til at netto tilbakeføringer av tapsavsetninger i kvartalet ble på 79 millioner kroner, hovedsakelig fra bedriftskunder innen offshore.

Finansielle nøkkeltall for første kvartal 2023 (tall for tilsvarende kvartal i 2022 i parentes):

• Driftsresultat før nedskrivninger og skatt utgjorde 13,6 milliarder kroner (9,3)
  • Resultatet var 10,5 milliarder kroner (7,6)
  • Resultat per aksje var 6,59 kroner (4,77)
  • Egenkapitalavkastningen var 17,2 prosent (13,7)
  • Kostnadsgraden var 34,0 prosent (38,5)
  • Ren kjernekapitaldekning var 18,6 prosent (18,1)

Rune Helland, leder for Investor Relations, tlf. 23 26 84 00 / 97 71 32 50

Thomas Midteide, konserndirektør for Kommunikasjon og bærekraft, tlf. 96 23 20 17

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven § 5-12.