Solide resultater og høy kundeaktivitet i tredje kvartal

DNBs resultat i tredje kvartal 2023 var 10 142 millioner kroner. Dette er en økning på 2 409 millioner kroner, eller 31,2 prosent, fra samme kvartal i fjor. Resultatene er sterke i alle kundesegmenter, og bidraget er særlig stort fra bedriftsmarkedet og den internasjonale virksomheten. De gode resultatene bidrar til at banken over tid kan støtte privat- og bedriftskunder, med alt fra boliglån og finansiering av oppstartsbedrifter, til investeringer i det grønne skiftet.

– I det store bildet går det fortsatt bra for norsk økonomi, som har vist seg overraskende solid i møte med stigende priser og økte renter. Samtidig ser vi at flere kunder tar grep om egen økonomi, og derfor bruker vi ekstra mye tid på å snakke med kundene våre, gi gode råd, skape trygghet og finne løsninger sammen. Bare i tredje kvartal har vi hatt over 1,5 millioner kundesamtaler, sier konsernsjef Kjerstin Braathen.

Venter myk landing

Veksten i norsk økonomi har avtatt noe, men holder seg stødig. Norges Bank har hevet styringsrenten i flere omganger for å dempe prisveksten. Den er fortsatt høyere enn sentralbankens mål, men effekten av rentehevingene begynner å slå inn. Samtidig er arbeidsledigheten på et svært lavt nivå. DNB venter at norsk økonomi går inn for en myk landing.

DNBs netto renteinntekter endte på 15 718 millioner kroner i kvartalet, opp fra 12 253 millioner i tilsvarende periode i fjor.

– Vi har nå historisk lave marginer på boliglån, men økte marginer på innskudd, noe som er normalt i en situasjon der rentenivået stiger, sier Braathen.

Inntektene fra andre kundeaktiviteter enn utlån var høyere enn i noe annet tidligere tredje kvartal, noe som reflekterer fortsatt god aktivitet i norsk økonomi. DNB tok tapsavsetninger på 937 millioner kroner dette kvartalet, i all hovedsak knyttet til enkeltkunder i bedriftssegmentet.

Flere ønsker rådgivning

I løpet av de siste månedene har DNB blant annet etablert egne rådgiverteam for unge og for de som er særlig bekymret for økonomien.

– Siden oppstarten i juni har rådgiverne som hjelper kundene som har en ekstra krevende økonomi hatt 300 samtaler i måneden, og vi får tilbakemelding om at rådene fra oss betyr mye, sier Braathen.

Samtidig har mange fortsatt rom for sparing i økonomien sin, de opprettholder spareavtalene sine, og antallet spareavtaler har økt også dette kvartalet.

– Vår viktigste oppgave er å være gode rådgivere for kundene våre, og bredden i samtalene er større enn på lenge. Vi opplever at de aller fleste kundene vi snakker med er fornøyde, og jeg er stolt over at 90 prosent av alle henvendelsene løses av den første rådgiveren kunden er i kontakt med, sier Braathen.

Plan for bærekraftig omstilling

Bredden i DNBs produkter og tjenester gjør at banken jobber tett med kundene på tvers av ulike bransjer, og etterspørselen etter finansiering av bærekraftige initiativer fortsetter. DNB har satt seg som mål å finansiere og tilrettelegge for bærekraftige aktiviteter til en verdi av 1 500 milliarder kroner fram mot 2030, og er godt i rute med 505 milliarder så langt.

Den 17. oktober lanserte DNB sin plan for veien mot netto nullutslipp innen 2050. Denne transisjonsplanen beskriver hvordan banken skal nå målet gjennom konkrete delmål for utlån, investeringer og egne utslipp.

– Omstillingen vil kreve mye av oss og av kundene våre, men veien mot netto null er også full av muligheter. Med vår kompetanse og kapital skal vi bidra til at mulighetene realiseres, i samarbeid med myndigheter og resten av næringslivet, sier Braathen.

Finansielle nøkkeltall for tredje kvartal 2023 (tall for tilsvarende kvartal i 2022 i parentes):

Driftsresultat før nedskrivninger og skatt utgjorde 14,1 milliarder kroner (9,8)

Resultatet var 10,1 milliarder kroner (7,7)

Resultat per aksje var 6,39 kroner (4,87)

Egenkapitalavkastningen var 16,3 prosent (13,6)

Kostnadsgraden var 32,7 prosent (38,9)

Ren kjernekapitaldekning var 18,3 prosent (18,1)

Rune Helland, leder for Investor Relations, tlf. 23 26 84 00 / 97 71 32 50
Kari Vartdal Riise, kommunikasjonsdirektør (konstituert), tlf. 97 51 67 07

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven § 5-12.