Sterk fondsvekst og økt fart i boligmarkedet og blant bedrifter

DNBs resultat i første kvartal 2024 var 10,2 milliarder kroner etter skatt. Det er 0,3 milliarder kroner, eller 2,6 prosent, lavere enn i samme kvartal i fjor.

DNBs solide resultater er blant annet drevet fram av en god utvikling i bedriftsmarkedet – ikke bare i Norge, men også ute. Rundt en av fjerdedel DNBs inntekter i første kvartal kom fra den internasjonale virksomheten.

Samtidig fortsetter norsk økonomi å stå støtt i en tid med et høyere rentenivå, noe som også bidrar positivt til DNBs resultater.

– En sterkere start på året enn ventet styrker troen på at norsk økonomi er på vei mot en myk landing. Norge har lykkes med å holde folk i arbeid og samtidig få ned prisveksten på en kontrollert måte. 2024 ligger også an til å bli et år med vekst i reallønningene. Det er gode nyheter, sier Kjerstin Braathen, konsernsjef i DNB.

Økt aktivitet i boligmarkedet

I boligmarkedet har prisene steget mer enn mange ventet ved inngangen til året. Prisene vil øke med 3 prosent i år og 6 prosent neste år, anslår DNB Markets.

– Det er færre som trenger avdragsfrihet og utvidet løpetid enn på samme tid i fjor. Vi har også sett en sterk vekst i søknader om finansieringsbevis siden nyttår, og venter at den trenden vil fortsette, sier Braathen.

Samtidig er konkurransen om boliglånskundene knallhard.

– Norske bankkunder er de mest aktive i Norden. Det skjerper oss til å levere for kunden hver dag og få fram de gode løsningene og rådene kundene får hos oss, som de ikke får hos andre, sier Braathen.

Robuste utlån

DNBs netto renteinntekter endte på 15,5 milliarder kroner i kvartalet. Det er en nedgang på 2,9 prosent fra forrige kvartal. Utflatingen skjer i takt med at rentenivået ser ut til å ha nådd toppen, og at gjeldsveksten i norske husholdninger har falt til det laveste nivået siden før årtusenskiftet.

Bankens utlånsportefølje har vist seg robust gjennom rentehevingene, både i personmarkedet og i bedriftsmarkedet. DNB tok tapsavsetninger på 323 millioner kroner i første kvartal.

Passerte 1 000 milliarder

Inntektene fra andre kundeaktiviteter enn utlån og innskudd (provisjonsinntekter) endte på 2,7 milliarder kroner dette kvartalet. Det er opp 2,6 prosent fra samme kvartal i fjor og utgjør dermed det beste første kvartalet noensinne for denne inntektsposten.

Bak den gode utviklingen ligger blant annet en kraftig vekst i inntekter knyttet til sparing og investering. DNB er Norges største private kapitalforvalter, og DNB Asset Management forvalter nå over 1 000 milliarder kroner på vegne av fondskundene.

–  At vi har klart å passere denne milepælen skyldes blant annet en økt bevissthet rundt fondssparing blant kundene våre. Vi ser det ved at vår populære Spare-app får flere og flere brukere, og gjennom #huninvesterer-kampanjen, som nå er inne i sitt femte år. Stadig flere oppretter månedlige spareavtaler, sier Braathen.

Sbanken skal fortsatt utfordre

En viktig hendelse i kvartalet var overføringen av alle Sbanken-konseptets kundedata til én felles teknisk plattform i DNB. Med det er den tekniske og juridiske fusjonen mellom Sbanken og DNB fullført.

– Selve flyttingen gikk bra, og det er vi glade for. Samtidig forstår vi at kundene ikke har bedt om disse endringene, og vi tar med oss tilbakemeldingene deres videre. Nå skal vi gjøre alt vi kan for å vise at Sbanken fortsatt er en utfordrer i det norske bankmarkedet – med brukervennlige tjenester og gode priser, sier Braathen.

Til tross for utfordringene de siste månedene, har Sbanken fortsatt flere lånekunder og større utlånsvolum enn da oppkjøpsplanene ble kjent i april 2021.

Finansielle nøkkeltall for første kvartal 2024 (tall for tilsvarende kvartal i 2023 i parentes):

Driftsresultat før nedskrivninger og skatt utgjorde 13,1 milliarder kroner (13,6)

Resultatet etter skatt var 10,2 milliarder kroner (10,5)

Resultat per aksje var 6,48 kroner (6,59)

Egenkapitalavkastningen var 15,6 prosent (17,2)

Kostnadsgraden var 35,7 prosent (34,0)

Ren kjernekapitaldekning var 19,0 prosent (18,6)

Rune Helland, leder for Investor Relations, tlf. 23 26 84 00 / 97 71 32 50

Øystein Kløvstad Langberg, kommunikasjonssjef, tlf. 98 04 88 25

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven § 5-12.