Vekst og sterke resultater i en robust norsk økonomi

DNBs resultat i andre kvartal 2023 var 9 462 millioner kroner. Dette er en økning på 1 505 millioner kroner, eller 18,9 prosent, fra samme kvartal i fjor.

– Vi vokser i både person- og bedriftsmarkedet, og gleder oss over at mange nye kunder velger oss, sier Kjerstin Braathen, konsernsjef i DNB.

Bak de sterke resultatene ligger en robust norsk økonomi, selv om aktivitetsnivået i økonomien har avtatt noe ut over våren, og den generelle usikkerheten er blitt høyere. Arbeidsledigheten er fortsatt på et svært lavt nivå og forventes å holde seg lav. Norges Bank har hevet styringsrenten i flere omganger for å dempe inflasjonen, som fortsatt er langt høyere enn målet.

Opptatt av å være tett på kundene

Netto renteinntekter økte med 633 millioner kroner, eller 4,3 prosent, fra forrige kvartal, drevet av lønnsom vekst og høyere renter.

I kvartalet er det tatt tapsavsetninger på 871 millioner kroner, i all hovedsak knyttet til en portefølje under avvikling i Polen.

DNB har lavt mislighold av lån og usikret kreditt, og banken ser ingen merkbar økning i søknader om avdragsfrihet i kvartalet.

– Vi er opptatt av å gi gode råd, både til person- og bedriftskunder. I det store bildet ser vi at kundene har oversikt og gjør gode valg for sin økonomi. Flere tar kontakt og ønsker en gjennomgang av økonomien, og vi har blant annet styrket tilbudet til kunder med økonomiske bekymringer, sier Braathen.

Samtidig ser banken at mange opprettholder spareavtalene sine, og antallet spareavtaler har økt også dette kvartalet.

Høy aktivitet blant bedriftene

Det er fortsatt godt driv i store deler av norsk næringsliv, og bredden i DNBs produkter og tjenester gjør at banken jobber tett med kundene på tvers av mange industrier.

Bedriftskundeområdet leverte nok et rekordsterkt kvartal, med et resultat på 5 560 millioner kroner, og med en fortsatt positiv utvikling i bedriftenes tilnærming til energiomstillingen.

– Fra små lokale hjørnesteinsbedrifter til store industrikonsern – kundene jeg møter jobber med dette på en eller annen måte, og det er stor etterspørsel etter finansiering og vår kompetanse, sier Braathen.

Den sterke etterspørselen etter finansiering av bærekraftige initiativer fortsetter. DNB har satt seg som mål å finansiere og tilrettelegge for bærekraftige aktiviteter til en verdi av 1 500 milliarder kroner fram mot 2030, og er godt i rute med 457 milliarder så langt.

Inntektene fra kundedrevne aktiviteter (provisjonsinntekter) ble solide 2 819 millioner kroner i kvartalet og økte dermed med 10,2 prosent sammenliknet med tilsvarende kvartal i fjor. Alle produktområder bidro til den solide inntekstveksten.

Finansielle nøkkeltall for andre kvartal 2023 (tall for tilsvarende kvartal i 2022 i parentes):

Driftsresultat før nedskrivninger og skatt utgjorde 13,1 milliarder kroner (10,0)

Resultatet var 9,5 milliarder kroner (8,0)

Resultat per aksje var 5,93 kroner (5,02)

Egenkapitalavkastningen var 15,6 prosent (14,2)

Kostnadsgraden var 35,1 prosent (38,9)

Ren kjernekapitaldekning var 18,9 prosent (18,0)

Rune Helland, leder for Investor Relations, tlf. 23 26 84 00 / 97 71 32 50
Kari Vartdal Riise, kommunikasjonsdirektør (konstituert), tlf. 97 51 67 07

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven § 5-12.