DOF- Avtaler med Aker DOF Supply AS og Aker Solutions AS

Report this content

DOF's 51 % eide datterselskap DOF Subsea AS har solgt sin eierandel på 21,3 % i Aker Oilfield Services AS til Aker Solutions AS for NOK 277 millioner. DOF Subsea's bokførte gevinst ved salget er ca. NOK 190 millioner. Transaksjonen omfatter også et aksjonærlån på NOK 23 millioner som overdras til Aker Solutions AS. NOK 200 millioner av kjøpesummen forfaller ved gjennomføring av transaksjonen, mens NOK 100 millioner forfaller 20. desember 2009.

Samarbeidet mellom DOF og Aker Oilfield Services AS vil videreføres.

DOF har inngått avtale om kjøp av en byggekontrakt for en stor PSV av Aker PSV 09 design fra Aker DOF Supply AS (ADS). Skipet er under bygging ved Cochin verftet i India. Avtalt levering av skipet er september 2010. Byggekontrakten overdras til kostpris. DOF har en eierandel på 50 % i ADS AS. I forbindelse med at Aker Marine Contractors (AMC) blir partner med DOF i Aker DOF Supply AS vil ADS skifte navn til Aker DOF Deepwater AS. AMC og DOF vil bruke dette selskapet som plattform for en felles satsing i "pre set mooring" markedet.

Kontaktperson: Konsernsjef Mons Aase, 91 66 10 12